- tis 21 jun 2011, 01:44
#540640
Ett par månader nu har bilden varit lite seg att få igång, det är som att den precis kommer igång istället för att ge upp, men jag behöver aldrig dra startmotorn särskilt länge, ett par sekunder bara - men det segar.
Denna veckan fick jag putta igång den, vilket inte var några större problem iofs, bara irriterande. När vi kom hem så polerade jag batteripoler och klämmornas insida samt ytorna mellan kabel och fästet i klämman skinande blanka och kontrollerade att det stod rätt till med vätskenivån och spände fast allt ordentligt igen. Mätte spänningsnivån vid motorgång, den var uppe på precis under 14,0V när jag varvade upp den så jag tror inte det är generatorn som felar.
Nu mätte jag iofs bara likspänning, man kanske skulle göra en växelspänningsmätning med för att avgöra om en eventuell likriktare är defekt...
Vid start så föll spänningen ner till nästan 6V från de 12,6V jag hade just då - men den gick igång iaf. Med tändningen avstängd drar den nästan obefintligt med ström ur batteriet så jag tror inte det är problemet heller, spänningsfallet överraskade dock så antingen drar något onödigt mycket ström eller så klarar batteriet inte längre av att leverera den normala nivån.
Igår så blev det dock dags att putta igång den igen - när vi hade en tid att passa dessutom.
Ska man misstänka batteriet rakt av eller finns det andra saker som startmotor, reläer eller annat som man kan kolla på något sätt? Jag misstänker att batteriet suttit sen den var ny (har för mig det stod på en etikett på batteriet, det är ett Volvo-batteri iaf).
Skulle vara bra om man kan kolla eventuella andra saker innan man lägger ut en massa hundralappar på ett nytt batteri.
Till saken hör kanske att de senaste två månaderna har bilen mest rullat korta sträckor (<5 mil) ett par gånger i veckan bara.
Tyvärr har jag ingen fungerande laddare just nu så nästa gång det ska åkas blir det förmodligen startkablar eller knuffande igen, fick nämligen inte igång den ikväll när jag var ute och försökte starta den, bara klickande reläer och blinkande kontrolllampor i bilen (den som försökt starta en V40 med svagt batteri vet vaf jag menar). Innan jag försökte starta hade jag stängt av alla reglage jag kunde för att spara på ström - inte låst bilen heller (står i garage) men det hjälpte inte...
Tacksam för tips och råd.
Denna veckan fick jag putta igång den, vilket inte var några större problem iofs, bara irriterande. När vi kom hem så polerade jag batteripoler och klämmornas insida samt ytorna mellan kabel och fästet i klämman skinande blanka och kontrollerade att det stod rätt till med vätskenivån och spände fast allt ordentligt igen. Mätte spänningsnivån vid motorgång, den var uppe på precis under 14,0V när jag varvade upp den så jag tror inte det är generatorn som felar.
Nu mätte jag iofs bara likspänning, man kanske skulle göra en växelspänningsmätning med för att avgöra om en eventuell likriktare är defekt...
Vid start så föll spänningen ner till nästan 6V från de 12,6V jag hade just då - men den gick igång iaf. Med tändningen avstängd drar den nästan obefintligt med ström ur batteriet så jag tror inte det är problemet heller, spänningsfallet överraskade dock så antingen drar något onödigt mycket ström eller så klarar batteriet inte längre av att leverera den normala nivån.
Igår så blev det dock dags att putta igång den igen - när vi hade en tid att passa dessutom.
Ska man misstänka batteriet rakt av eller finns det andra saker som startmotor, reläer eller annat som man kan kolla på något sätt? Jag misstänker att batteriet suttit sen den var ny (har för mig det stod på en etikett på batteriet, det är ett Volvo-batteri iaf).
Skulle vara bra om man kan kolla eventuella andra saker innan man lägger ut en massa hundralappar på ett nytt batteri.
Till saken hör kanske att de senaste två månaderna har bilen mest rullat korta sträckor (<5 mil) ett par gånger i veckan bara.
Tyvärr har jag ingen fungerande laddare just nu så nästa gång det ska åkas blir det förmodligen startkablar eller knuffande igen, fick nämligen inte igång den ikväll när jag var ute och försökte starta den, bara klickande reläer och blinkande kontrolllampor i bilen (den som försökt starta en V40 med svagt batteri vet vaf jag menar). Innan jag försökte starta hade jag stängt av alla reglage jag kunde för att spara på ström - inte låst bilen heller (står i garage) men det hjälpte inte...
Tacksam för tips och råd.
- - rolig och klämkäck signatur
V70N 2.4 140Hk -04- -
