Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Satt och jobbade i godan ro när blixten slog ner och kontoret blev bäckmörkt.
Skrivaren fick sig en törn men startade igen efter lite "övertalning".
Sent ska syndaren vakna, så nu är jag på jakt efter överspänningsskydd.
Jag funderar på dessa vid varje arbetsstation för att skydda docka, datorer, skärm o dyl: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9645&path=

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 2216&path=
Ovanstående funderar jag på till servern, räcker utmärkt om den klarar av att hålla servern igång endast 1 minut, men tror ni den klarar det?
Servern är en simpel ML300-serie med dubbla diskar. Kopplar antagligen även in ena switchen hp procurve 1400-24G (J9078A) på samma överspänningsskydd.

Men som med allt annat så är väl det här en hel vetenskap, bör jag välja något annat än ovanstående?
Antar att jag även bör kompletterna med något ethernetbaserat överspänningsskydd mellan internetanslutnignen och switchen?
Okej, kan vara idé att se över jordning av elnätet i byggnaden. Så inte du sätter in nått åskskydd som sen gör att spiken letar sig ut i jorden och slår ut alla jordade apparater.

Ett åskskydd skall egentligen ha eget jordplan, men dessa små billiga som egentligen är överspänningsskydd består ju oftast bara av två varistorer en mellan fas/jord och en mellan noll/jord.

Att blixten skall leta sig in via Cat?-kablage låter osannolikt, då denna antagligen är nergrävd, så borde även inkommande matning vara?

/L
Allt borde vara nedgrävt ja. Dock så ligger cat-kablaget utanpåliggande längs husfasaden från bottenvåningen så helt inbyggt är det inte... :roll:

Men det du säger är att jag eg. inte har någon nytta av ett överspänningsskydd och ska jag ha något dyrare så lär jorden ses över först? Bör man inte bara kunna anta att den är korrekt kopplad?

mvh
Anders
Sätt inte allt för mycket tillit till sådana där överspänninsskydd. De ger en falsk trygghet och många tror att de är immuna mot blixtnedslagens konsekvenser. Om blixten får en direktträff så går det rakt igenom alla överspänninsskydd. Blixten har färdats genom flera kilometer, kanske mil, genom luft. Luft leder ström skitdåligt. Kommer då ett överspänningsskydd, en gummistövel eller ett bildäck stoppa den? Näe. Åskar det nära mig eller är risk för att det skall göra det drar jag ur elkablarna till allt jag är rädd om. Till TV:n drar jag även ur antennkabeln och till modemet telekabeln. Men du är förmodligen skyddad mot strömspikar om det slår ned i närheten. Strømen finder vejen, ja før fan...
Lyfter denna tråd:

För ett par år sedan slog åskan sönder bl.a. ADSL-modemet samt min router. Nu var det dags igen, denna gång slog åskan sönder (antar det) min NAS (WD MyBook 500 GB). :evil:
Det gick inte att få kontakt med NAS:en via ethernet och den bootade inte upp ordentligt men disken snurrade. Plockade isär och monterade ur disken. Körde med en SATA till USB konverter samt m.a.p. följande program
http://www.fs-driver.org/index.html
http://www.diskinternals.com/linux-reader
kunde jag som tur var kopiera alla filer till en PC så jag förlorade ingen data. :D Ännu så länge... :roll:
Är ingen datahacker och man blev lite kallsvettig innan filerna var säkrade, men det gick ju vägen. Puh! :D

Har inhandlat 2 nya NAS-enheter: Netgear Stora och Netgear ReadyNas Duo och kompletterat med en extra disk (1TB) i varje för RAID1 resp. X-RAID. Ska ha ReadyNas inne i huset och Stora-Nasen i förrådet (skilt från huset). ReadyNas blir arbets-NAS och till Stora-Nasen kopieras allt via ReadyNas inbyggda backup-funktion över nätverket (utan PC). Fungerar klockrent. Då kommer jag att ha all data både inne i huset samt i förrådet skilt från huset. Det borde minska risken att förlora all data vid haveri, inbrott eller brand.

Nu till mina frågor:
1. Jag behöver convertrar för TP-kabel RJ45 till Opto samt omvänt för en rimlig peng. Jag vill isolera NAS:arna elektriskt fullständigt från det övriga nätverket. Förslag?
2. Jag tänkte ha en UPS till varje NAS. ReadyNas har inbyggda funktioner för kommunikation med UPS som jag vill utnyttja. Drifttiden behöver inte vara längre än att NAS:en hinner stänga ner sig själv på ett korrekt sätt. (Ev. kan man ju bygga en egen UPS av laddare, batteri samt DC/AC converter men då missar man ju den automatiska nedstängningsfunktionen samt nätfiltrering.) Har någon erfarenhet av en bra på UPS att köpa som passar ReadyNas?

Att förklara öppet krig mot vädrets makter är lönlöst, men att skydda sig med opto-överföring på ethernet samt UPS (och ha två separata NAS på skilda fysiska platser) borde minska risken att förlora filer betydligt.

Tacksam för tips.
Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag oc[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)