Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det dags igen, motorelektronik lampan tändes igen på motorvägen i förrgår. Läste idag av felkoden
med VOL-FCR. Den säger EFI-435 Främre lambda sond för långsam. Vad innebär detta? Att den främre Lambdasonden är slut eller vad.
Lyckades i alla fall släcka lampan. Får väl se hur snabbt den tänds igen.

Körde idag också av slutröret på avgassystemet. Har gått av ung. jäms med bakaxeln. Dvs. ung. 70 cm. innan röret slutar. Jippie. Systemet ser annars helfräscht ut. Undrar om det inte fick sig en smäll förra året när jag vart påkörd bakifrån. Då fick dom ju byta lucka och kofångare och rikta upp systemet.
Vadis säger så här: Felkodsinformation EFI 435
Villkor: Styrenheten övervakar kontinuerligt den tid (periodtid 3.3sek) det tar för lamdasonden att göra ett omslag från fet till mager till fet igen. Blir denna tid för lång tolkar styrenheten detta som att den främre lambdasonden är skadad och felkod EFI 435 sätts.

Ersättningsvärde: 2-sondsregleringen stäns av
- sekundärluftdiagnosen stängs av

Felorsak: Ojämn kompression
- Luftläckage på insugningssystemet
- Luftläckage på avgassystemet
- Felaktigt bränsletryck
- Defekt främre lambdasond

Felsymtom: Kan ge sämre prestanda
Fick samma fel på min v70 och ja släckte lampan men den tände sig ett par gånger.
Kom det sig att min bil börja suga i sig olja genom vevhuset så jag rev isär allt och bytte där sen va felkoden borta med.
Nu vet ja inte om det va för att den fick olja i sig eller om det va för att ja bytte insugspackning eller sådant.
Men huvudsaken var att lampan slockna.
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]