- tis 09 dec 2008, 18:55
om vi snackar "provvagn" så har jag också en. & den byggs på linan! (min har schasi R 282 & är byggd enligt Tysk spec)
man kollar så allt funkar i alla led så det sen ska gå normalt att bygga som när det är en beställd bil (provvagnen har alltså ingen köpare, men man vill bygga just den utrustningen för att se att inget strular)
Tilexempel så kan din V70R vara prov vagn, man vill kolla att maskiner o andra hjälpmeden, samt personalen hanterar den "nya " ditaljerna)
En hand byggd bil skula jag inte vilja ha, man kan inte svetsa ihopp karassen med samma presition som robotarna gör, sen ska den ju i olika bad m.m (aldeles för kompliserat att trasla in karossen på linan för såna saker. den är helt klart en av alla andra karosser.
drivline mässigt är det heler ingen skilnad direkt så det finns ingen anledning att rångla till det, samma gäller inredning.
test bilar därimot, som som finns långt innan nått finns i verkligheten, dom har ju ingen lina att byggas på, där är det en annan femma.
sen om vi tar R modellerna som exempel så har man säkert byggt en för att se om man ska göra en r modell eller ej, o då har man alla gånger tagit en färdig bil o sen slaktat den, en sån komer givetvis inte ut på marknaden...
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.