Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
XC90_Executive skrev:Det var väl en iMiV han hade då?
Nja men då kopplar du väll in en extra spelare på det inte orginal som TS säger
Användarvisningsbild
av CarMan
jag var ialla fall tvungen att köpa till ett Mpeg kort till min dator för att kuna se dvd filmer, när jag köpte min första dvdläsare
(nuförtiden klarar grafikkorten i datorerna detta redan från början)
men jag tror inte man kostat på dvd-läsaren i volvos RTI system denna funktion, då man inte behöver den...
Användarvisningsbild
av CarMan
om han nu hade en test bil (vilkat vi alla tvivlar på) så är det ju orelevant, för så kan du inte göra samma sak på din !

vad exakt skulle man ha testat på den bilen (testbilar har man innan den verkliga varan komer & dessa komer inte ut till kund)
av borstarmicke
Min V70R AWD MY -04 (fast egentligen uttagen som en -03) är oxå en fd. "provvagn" från Volvo precis som S60:n som diskuteras, handbyggdes tydligen 50-60 st V70R AWD vid sidan av linan.
Dock utrustades den med normal seriemässig utrustning innan den såldes på Torslanda, så Carman har ju rätt i att rena testbilar inte säljs vidare ut på marknaden.
Har för mig att det en gång i tiden (70-80-tal?) såldes ut testbilar till anställda, dock blev det struligt när de sålts vidare o kom till verkstad o det inte stämde med reservdelar osv... Efter det vet jag att testbilar skrotades, en jobbarkompis hade en polare (volvoanställd) som hade hemma en riktigt potent 740 turbo med all utrustning o lite till, min jobbarkompis tyckte det var för jäkligt att den skulle skrotas för han ville köpa den...
Lite OT nu men ändå...

s60Rinorr: hittar du en lösning måste du posta den här, vill oxå ha!
Användarvisningsbild
av CarMan
om vi snackar "provvagn" så har jag också en. & den byggs på linan! (min har schasi R 282 & är byggd enligt Tysk spec)
man kollar så allt funkar i alla led så det sen ska gå normalt att bygga som när det är en beställd bil (provvagnen har alltså ingen köpare, men man vill bygga just den utrustningen för att se att inget strular)
Tilexempel så kan din V70R vara prov vagn, man vill kolla att maskiner o andra hjälpmeden, samt personalen hanterar den "nya " ditaljerna)

En hand byggd bil skula jag inte vilja ha, man kan inte svetsa ihopp karassen med samma presition som robotarna gör, sen ska den ju i olika bad m.m (aldeles för kompliserat att trasla in karossen på linan för såna saker. den är helt klart en av alla andra karosser.
drivline mässigt är det heler ingen skilnad direkt så det finns ingen anledning att rångla till det, samma gäller inredning.

test bilar därimot, som som finns långt innan nått finns i verkligheten, dom har ju ingen lina att byggas på, där är det en annan femma.
sen om vi tar R modellerna som exempel så har man säkert byggt en för att se om man ska göra en r modell eller ej, o då har man alla gånger tagit en färdig bil o sen slaktat den, en sån komer givetvis inte ut på marknaden...
Användarvisningsbild
av CarMan
som exempel så bygs alla polisbilar helt klara som vanliga bilar, sen slaktas dom.
av Ivoo
CarMan skrev:som exempel så bygs alla polisbilar helt klara som vanliga bilar, sen slaktas dom.
Jepp det är exakt så! praktiserade för länge sedan på Volvo SVS och där fick man in helt vanliga V70:s förutom hålen på taket för sirener,antenner osv. Sedan tog man ur all inredning och lade till nya sladdar för deras radiosystem samt sirener osv osv

Grymt coolt faktiskt men ännu coolare var att man fick testköra polisbilen för att se att allt funkar :evil: :D
Användarvisningsbild
av apersson850
I bilar som har Sensus modellåret 2012, och dessutom 7" skärm, kan man titta på DVD i bilens skärm. Fast man får inte köra över gångfart, för då går det inte.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]