Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det nu vore så fantastiskt att det verkligen fungerade som det står där, så skulle det ju finnas E50 tillsatt detta dundermedel att tanka på macken. Sorry, men dessa undermedel som dyker upp med jämna mellanrum har aldrig funkat och kommer aldrig att funka. Som bly-ersättning kanske det dock funkar?
Större delen av dem tillsatsersom är i en sån där flaska har du i bensinen redan ur pumpen. Och tanka E85 uppåt 50% går ofta att göra ändå utan tillsats. Så det är mest ett sätt att kasta bort pengar.
Testa kan man alltid göra, men va beredd på att den kan börja gå sämre om man blandar i för mycket e85 för till slut så lär man börja bygga om för att få ett vettigt resultat. Det kan vara skadligt, men risken är rätt liten. För många variabler för att kunna säga något definitivt. Men helt klart är ju att man gärna bör ha bredbandslambda, egt och knock-link eller liknande till hands när man börjar experimentera för att se om det verkligen funkar bra .
Användarvisningsbild
av rüttner
Hej.
Kan tilläga från egen erfarenhet att det funkar kanon att köra50/50 med etanolen, gjorde det i min saab 900-95 i över ett år utan problem.
Det som jag blev tillsagd var att göra tätare servicar bara, kommer inte ihåg exakt vrf men antar att det blir mer slitage i längden.

Mvh
Användarvisningsbild
av Mabuse
rüttner skrev: Det som jag blev tillsagd var att göra tätare servicar bara, kommer inte ihåg exakt vrf men antar att det blir mer slitage i längden.
När man gör kallstarter hamnar det lite bränsle i motoroljan, är det bensin så dunstar det bort ganska snabbt genom vevhusventilationen men är det etanol tar det längre tid:
Kör man bara korta sträckor där motorn inte går på arbetstemperatur under längre stunder hinner inte etanol som hamnar i motoroljan att koka/dunsta bort och blir utspädd.
Å andra sidan sotar inte etanol, vilket gör att oljan blir renare från sot.
De tätare servicarna är biltillverkarnas försäkring mot arga bilägare ifall något skulle hända. Flera undersökningar är gjorda som pekar på att motorn inte slits mer på etanol.
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]