Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#539720
Hej.
Kanske lite dålig rubrik, det är själva kontaktstycket(?) som ansluts på pluspolen som blir väldigt varm. Bilen hade stått sen i måndags, körde typ 2 km, där stod bilen i c.a 30 minuter, körde sen hem igen 2 km. Har problem med gasspjället så skulle koppla bort minuspolen över natten, då märkte jag att plus-anslutningen var väldigt varm, inte brännhet, men nära. Minuspolen var sval, batteriet svalt, allt runtomkring svalt. När jag kopplade bort pluspolen kändes det som att det inte kom från batteriet, pluspolen kändes ganska sval efter en liten stund medan plusanslutningen var varm länge efter. Kände en bit ner på båda plus-sladdarna (startmotor och säkringsdosan), de var svala en bit från batteriet.

Är detta normalt?
Batteriet är nyköpt och bra kvalité.

Ändrade rubriken från +-polen som kunde tolkas som plus- och minuspolen
Senast redigerad av 2 2444ever, redigerad totalt 0 gång.
#539749
Kan vara att du bör rengöra batteripolerna. Kontrollera även hur mycket generatorn laddar spänningsmässigt.

Mvh GK
#539776
Nja, polerna kan nog inte bli mycket renare än dom är.

Anslutningen till pluspolen skall alltså normalt inte bli varmare än t.ex minuspolen eller?

Sent from my mobil
#539942
Beror nog på strömuttaget, normalt kan det skilja lite men inget nämnvärt.

Har du mätt hur mycket det laddar?

Mvh GK
#539946
Blir det varm har du spänningsfall alltså dålig kontakt (vi utesluter överlast). Då finns det väl bara 2 saker som felar på en kabelsko och det är att kabelskon inte har bra kontakt med battreipolen eller så är det dålig kontakt kabel-kabelskon. Pröva byta kabelsko, kostar väl inte många tior.
#539951
Ok.
Om allt är som det skall så skall +-kabelskon inte bli varm?
Jag mätte motstånd kabelsko -> startmotor och -> huvudsäkringsdosa, 0,3 ohm på båda, batteriet inte kopplat, är det normalt?

OM det är spänningsfall borde det väl märkas om jag mäter spänningen på huvudsäkringsdosan? (är inte så hemma på el)
Får ut o mäta lite imorgon.
#539957
Om du mätte 0.3 Ohm så var det dina mätslaadars resistans du mätte - inte batterpolens anlutning då dessa ligger på typ 0.005 Ohm eller så och är inte mätbart med multimeter om man inte tar till några trix.

hade batteriskona haft 0.3 Ohm så hade batteriet kortslutningström inte blivit mer än 20 Ampere (12 Volt / (0.3 + 0.3 Ohm) = 20).

ett blybatterie kan ge över 1000 ampere i kortslutningström.

Ett sätt att kolla är att med motorn avstängd slå på helljusen, sätta ventilationsfläkten på fullfart (drar mycket ström då) - mäter du med en tångampermeter så finner du att det drar 20 - 30 ampere eller så. i samband med detta så kan du känna om batteripolen verka bli varm.

därefter tar du multimetern och mäter med mätprobarna mellan blyet på batteripolen och metallen på själva kabelskon - notera värde och spänning bör inte vara högre än några kanske 10-tal mV - därefter mäter du på själva kabelns ledare och batteriets blypol (dvs den ena mätproben är alltid mot blyet på batteripolen), dess kardeler (i värsta sticka eller skära igenom isoleringen för att kunna komma åt metallen under med probspetsen). här bör spänningen inte öka med när några kanske 10-tal mV ytterligare i spänning - är det typ 0.5 Volt så har du hittat problemet. sedan gör du likadant på den andra batteripolen.

...

om polskon inte blir varm i ovanstående läge, starta bilen, ofta sitter det mer än en kabel till polskon och det kan vara en av de mindre och klenare kablarna som med dålig kontakt producerar värmen - tex. om sladden från generatorn ansluts vid polskon. Generatorn i en modern bil kan ge över 100 ampere och är det dålig kontakt så blir det lätt varmt och batteriet laddas sämre.
#539959
Kom ihåg när du mäter att du kan ha spänning utan att ström flyter. Ett spänningsfall yttrar sig så att spänningen dyker när ström försöker flyta i kretsen.

Mvh GK
#540078
Några mätningar, allt mätt från pluspolen.
Helljus + extraljus + fläkt på fullt, motorn ej igång:
* några mm från polen: 0.6 mV
* anslutningen till huvudsäkringsdosan: ~ 3 mV
* huvudsäkringsdosan: 150 mV
* sladden till startmotor: 1 mV
* startmotorn: 3.4 mV
Inget blev varmt

Motor igång:
* några mm från polen: -0.1 mV
* anslutningen till huvudsäkringsdosan: ~ -3 mV
* huvudsäkringsdosan: -151
* sladden till startmotor: -160 mV (mätt något längre ned med motorn igång)
* startmotorn: ~ -160 mV
plusanslutningen blev på gränsen till brännhet väldigt snabbt.

@xxargs:
Japp, stämmer bra att mätinstrumentet inte går under 0.3 ohm, smart sätt att mäta motstånd på som du föreslår, tänkte inte på att man kan mäta på det sättet.
Generatorn verkar ansluta till matningen till startmotorn från batteriet. Nu blev det ju inte dom 0.5 V som du sa, men det verkar ju som att plusanslutningen inte är riktigt som den ska?. Är plusanslutningen lika sval med motorn igång som inte igång om allt är som det ska?
Blir väl att köpa ny kabelsko, på original är ju matarledningen väldigt bra isolerad, ser ju nästan ut som ett stycke, blir nog svårt att isolera lika bra.
Glömde av att mäta på minuspolen, men tror inte det tillfört så mycket här.

Och som @gnestakalle sa så blir ju spänningsfallet större med mer ström, har väl att göra med det där med V/Ohm=A förmodar jag, så då har man lärt sig nåt nytt.
Batterispänningen: 12.8 motor ej igång, 13.36 med motorn igång.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]