Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tillan
Hej!
Jag har en Volvo s70 -00. Förra året bytte jag bromsok, bromsbelägg bak. Skivorna bak är väl inte de bästa (lite rostiga), men enligt Volvo så tog de bra. Har för 4 dagar sen gjort en förbesiktning i samband med byte av hjullager fram på bilen hos Volvo.

Bromsarna fram är bytta, bromsok, skiva å belägg för 2 mån sedan. Till en början så skrek det lite om framdäcken efter bytet. Bytte till sommardäck i samma veva så trodde först att det berodde på att jag inte lagt kopparpasta på plattan/distansbricka som jag har för sommardäcken då de är bredare. Så tog av däcken fram å la på och ljudet försvann, nästan. Ljudet kunde komma ibland vid högersväng.

Men så idag så efter att jag körde över en förhöjning (fartgupp, körde över sakta) så började bilen skrika. Körde bilen 500m efter detta för att sedan parkera. Efter 2 timmar kör jag igen. Innan jag kör över förhöjningen ingen så hinner jag göra skarpa svängar, inbromsningar. Men vid körning över fartguppet så kommer ljudet tillbaka. Inte ett konstant skrik utan mer hackigt. Men jag var tvungen att få bilen i lite mer än rullfart-20km/h för att ljudet skulle komma. Körde jag saktare inget ljud. Ingen skillnad om jag bromsade. Började låta mindre vid högre hastighet, men då jag körde inne i stan körde jag inte upp i mer än 70km/h. Testade att bromsa hårt, ingen skillnad. Är det någon som har en idé om vad det kan vara? Hade tänkt besiktiga den snart, men om den låter såhär vågar jag inte det.
av Kena
Kolla plåtskölden som sitter innanför oket runt hela navet, det kanske tar i bromsskivan eller hjulet?
av tillan
Hej!
Tack för svar!

Var på och ryckte i bromsskölden och efter det så slutade det låta. Var ändå inne på Volvo med bilen och vi hittade inget. Enda var att bromsskölden låg lite nära som du skrev. Så han (verkstakillen) böjde ut den lite. Så får se om det hjälpte. Har inte låtit efter det.

Vad är det för värmare inkopplad, […]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]