Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RHansson
Har en 855 GLT -97 som inte startar. Körde den igår , parkera den och nu vägrar den att starta! Detta har hänt en gång innan då bytte bränslepumpen, bränslepumpsrelät kollade säkringarna och gjorde rent startmotorn då den drog mycket ström sen funka den klockrent!
Nu när jag vrider på täningen går inte pumpen igång igen! Visar inga felkoder heller vad kan vara fel när det inte är något av de ovanstående?
Senast redigerad av 2 RHansson, redigerad totalt 0 gång.
av RHansson
Förlåt, relät va de ja mena för givarn skrev fel! Så den e helt ny med.. Kan det vara något med täningslåset hört att de kan spöka med men hur vet jag om det är det?
av RHansson
Har bytt relät över kylarn med, funka inte tyvärr! :(
Det konstiga felet som jag märkte idag är att jag mätte upp strömmstyrkan till bränslepumpen (när jag delat på kontakterna länst bak) så var den på 13,? volt så ström kommer det till pumpen, allt är som det ska än så länge.
När jag sen sätter ihop kontakterna igen och mäter upp, så försvinner väldigt mycket ström går ner till 8-10 volt ungefär när jag vevar, och pumpen har inte en tendens att gå igång..
Den bygger inte upp det minsta tryck till spridarbryggan om inte jag inte kopplar pumpen direkt till batteriet, då bildas tryck men startar inte ändå? Den har ju gnista.. Varför försvinner strömmen? Vad kan det vara med för fel?
av Kena
Sjunker spänningen så lågt när du drar på startmotorn så lär ju batteriet vara kasst, mätte du de 8-10 volten direkt på batteripolen(inte på batteriklämman) eller mätte du vid pumpen?
Om du har så låg batterispänning vaknar inte "elektroniken" i bilen och vet att du vill starta den
av RHansson
Nej nej jag mätte upp detta längst bakt på kontakten vid pumpen och där blev det 13,? volt med isärtagen kontakt när jag vevar, och 8-10 volt ihopkopplad kontakt med pumpen när jag vevar om du förstår vad jag menar. Så det försvinner massa när jag kopplar ihop de två :???: varför gör det de? lite otydligt kanske men.. Batteriet är fullladat och ligger på ca 13-14 volt!
av *pettson*
Obelastad krets ger dej alltså full spänning medans belastad krets ger dej för låg spänning. Tja.. Antingen matas bränslepumpsreläet med för dåligt med ström, eller så ger det för dåligt med ström, sista alternativet är att pumpen tar för mycket ström. Dags att gå ut och mäta vilket, så du kan följa symtomen baklänges och hitta problemet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
OK du har kollat spänning till pumpen men har du kollat om det flyter en ström i kretsen och hur mycket?

Mvh GK
av RHansson
Okej ska kolla allt detta tack för svar men..

*pettson* - vart kollar som om det matas med för dåligt med ström, eller ger för dåligt? Ska man mäta i relät eller finns det några andra sätt att mäta på? Pumpen är helt okej har kollat 2 st som båda funkar så den kan jag nog utesluta faktiskt tror jag.

Gnestakalle - Hur menar du med "flyter en ström i kretsen " vart kollar jag det? Hänger tyvärr inte riktigt med där. Men hur mycket ström ska det ligga på ungefär då?

Skulle det kanske vara vev/kammaxelgivaren som har gett upp?
Tacksam för svar!

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]