Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Allbildelar ringde upp mig ang kompletta drivaxeln. Hämtade den idag, och började skruva. Jag kom så långt tills skivbromsen skulle tas ut... 1 hel burk med breakclean spray gick åt, dock bankade på hjulhubben med gummiklubban, slet och vickade åt all håll... fan den satt fast som berg, sitter tyvärr fortfarande på plats. Jag vill ju inte sabba bromsskivan i onödan. Kommer ihåg ju hur jag bankade på gamla bromsskivan och minns hur den såg ut efteråt, eftersom förra ägaren hade kört slut på bromsbeläggen så att skivan hade tagit stryk.
Jag konstaterade att inre drivknuts damaskern hade flyttat ca 1cm utåt. Jag såg att tydlig färgskillnad på damaskern samt yttre drivknut har hoppat ur läge helt, eftersom damaskern snurrar runt sig själv när jag snurrar på hjulet.
Någon som har enkla tips hur man får loss den hel?
Nu var det ett tag sen jag bytte drivknut på min, men jag har inget minne av att jag tog bort bromsskivan. Sätt fast den med två hjulbultar (kanske onödigt för dig), ta bort klammerbulten under styrknogen, tryck ner bärarmen och knacka försiktigt ut drivknuten ur lagret.
Akta abs-givaren om den sitter kvar.
Jag reserverar mig för minnesfel! (på mig alltså)
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]