Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Oki.
Jag förstår att du inte kan säga vad det är som är fel men tänkte om du hade någon ide, nu har jag några saker att kolla på. Återkommer med resultat
av Yvonne
tack för info
ok mapsensor... är det en av dom 2 med slangar på som sitter på kylaren? eller?
en går till "granen"
när vakumslangen sitter i "julgranen" ökar tomgången mycket
när den är urdragen och jag håller för "granen" är tomgången ca 1000-1100
detta verkar mysko, jag har bytt med en annan för att se om det blev nån skillnad men inte.
vad mer kan jag kolla?
av Yvonne
mappsensorn har jag bytt med en annan utan resultat. har kollat med läckspray verkar tätt.
lite ojämn gång på vissa varvtal och törstig, 1,9-2,0 l/mil. svart rök - för mycket soppa.
dålig segdrag går bättre när man vxl ner...
felkod på A enheten 1-1-1
av *pettson*
Endast GLT (20v) av tidig modell hade variabelt insug. 10V modellerna hade inget sådant.

A2 är den sockel som gäller för styrdonet till motorn för en 10V modell, fenix systemet använder bara ett uttag.
Medans A2 är bränslestyrning och A6 är tändning på en GLT av tidig modell. Många missar att kontrollera bägge uttagen när det gäller GLT.
Har man inte hittat några koder så måste man gå lite mer på djupet, då tänker jag exakt så som gjorts.
Läcksökning= inga läckor funna. Det är ju bra men nånting gör ju att bilen tycker man ska feta på bränslet?
Tänddelarnas skick såsom lock och rotor samt stift? Hursomhelst, bilen ska inte ryka svart för det på jämn gas, däremot kan den gå ojämnt. bränslemängden stämmer inte heller den mot tändfel, visst blir bilen snålare av bättre gnista men det finns gränser.
Fel på lambdasonden, eller för den delen fel typ av sond skapar problem med bilens bränslemängd, vilket ger svart rök. Vilket skick är sonden i? Alla fel på en sond ger nämligen inte felkod.
Avgasläckage som sagt, ger också felaktig syremängd i avgaset och därmed fetar systemet på rejält för att kompensera. Finns det avgasläcka i flex eller rentav i främre röret? Finns det nåt pysljud på avgas?
Det för oss osökt till om du tidigare haft ett problem som är fixat nu? Det är så att bilens adaption är ganska snabb idag, men den var duktig seg tidigare.
Om du vill får du gärna plocka av batteripolen en halvtimma för att sen montera på den så bilens adaption är nollad, det ger styrdonet en chans att börja om ifrån början så att säga. Då får du också en snabb kontroll på lambdasonden. Om problemet inte finns dom första 3 minuterna efter start, utan felet kommer vartefter när bilen börjar bli varm så är sonden starkt misstänkt. Den börjar inte reglera förräns efter ca 3minuter nämligen.
av Yvonne
kollat
A2 1-1-1
A3 3-1-3 evap
A7 1-2-2 insugn luftgivare
1-1-3 korttidsbränsle blandningen för mager
inget avgaspys
tänddelar nya, kablar,rotor, lock, stift
ej kollat lamdan
av *pettson*
Men du.. vänta nu.., nu skriver jag generellt utan att peka ut vem som ska ha vilken info här.
Först av allt. Hur bilen går är ju förvisso en subjektiv sak. Men att bedöma bränsleåtgången via tankmätaren är totalt nonsens.
850s har en tankmätare där övre halvan av mätaren räcker i evighet och nedre delen sjunker som en sten. Det går inte att förlita sej på den delen alls.
Ska man mäta bränsleåtgång så får man naturligtvis tanka, köra en bestämd sträcka och sen se en förbrukning. Annars blir det totalt fel.
För övrigt upplever man alltså en 2 liters 10v motor på 126 pållar som trög med en husvagn efter (oavsett tankstatus). Det är liksom inte nåt speciellt konstigt? Inte heller det faktum att den bör ha tagit bensin än utan vagn. Att ha 126 pållar i uppförsbackar med husvagn är hur ska vi säga, inte det optimala? Det går trögt då, så enkelt är det. 126 pållar är i minsta laget för att köra biltypen utan nån husvagn alls.
Att bilen gick lite ojämnt kan jag också förstå, den lär ha fått slita, och det görs inte obemärkt.

Vad gäller koder så vet jag inte riktigt hur det gått ihop sej..

A3 är ABS systemet.. där betyder inte nån kod EVAP som för övrigt endast finns i motorsystemet. 3-1-3 betyder elfel i vänster baksensor.
A7 har ingen kod som handlar om insugsluftsgivare. A7 är instrumentering och koden du fått 1-2-2 betyder att det tar för lång tid för motorn att komma upp i temperatur.
Det åtgärdas genom termostatbyte i dom dom flesta fall.
av Andez
*pettson* skrev:Men du.. vänta nu.., nu skriver jag generellt utan att peka ut vem som ska ha vilken info här.
Först av allt. Hur bilen går är ju förvisso en subjektiv sak. Men att bedöma bränsleåtgången via tankmätaren är totalt nonsens.
850s har en tankmätare där övre halvan av mätaren räcker i evighet och nedre delen sjunker som en sten. Det går inte att förlita sej på den delen alls.
Ska man mäta bränsleåtgång så får man naturligtvis tanka, köra en bestämd sträcka och sen se en förbrukning. Annars blir det totalt fel.
För övrigt upplever man alltså en 2 liters 10v motor på 126 pållar som trög med en husvagn efter (oavsett tankstatus). Det är liksom inte nåt speciellt konstigt? Inte heller det faktum att den bör ha tagit bensin än utan vagn. Att ha 126 pållar i uppförsbackar med husvagn är hur ska vi säga, inte det optimala? Det går trögt då, så enkelt är det. 126 pållar är i minsta laget för att köra biltypen utan nån husvagn alls.
Att bilen gick lite ojämnt kan jag också förstå, den lär ha fått slita, och det görs inte obemärkt.

Vad gäller koder så vet jag inte riktigt hur det gått ihop sej..

A3 är ABS systemet.. där betyder inte nån kod EVAP som för övrigt endast finns i motorsystemet. 3-1-3 betyder elfel i vänster baksensor.
A7 har ingen kod som handlar om insugsluftsgivare. A7 är instrumentering och koden du fått 1-2-2 betyder att det tar för lång tid för motorn att komma upp i temperatur.
Det åtgärdas genom termostatbyte i dom dom flesta fall.
Jag har inte klagat på att jag tyckte att min bil var trög utan jag tycker bara det var "lite" komiskt att det knapt gick att hålla 80km/h på vägen till besiktningen och att den sen gick att hålla 100km/h med efter att jag tankat och var påväg hem. jag har kört med husvagn och tungt släp förut och är medveten om att förbrukningen stiger men inte så till den grad som det gjorde nu när jag skulle besikta husvagnen.

och att den dragit mer baserar jag på att dividera antalet liter jag tankat med antalet mil jag kört dvs L/Mil men har även konstaterat att tankmärtan rört sig avsevärt mycket mer än den brukar göra.
av Yvonne
sorry om jag fått ihop svaren fel på felkoderna.. är inget proffs. men lär mig gärna.
hursom helst så x liter bränsle delat på vägsträcka blev 1.9 liter / mil. Utan släp med sommardäck normal motorvägs hastighet! Det måste vara i mesta laget . Eftersom den sotar , ger svart rök och luktar oförbrännt bränsle. är något fel! det behöver man inte vara proffs till, har aldrig haft någon bil som haft dessa problemen.
fråga? vad är det för "pryl" som sitter ovanpå kylaren har en vakumslang som går till granen, vad "gör " den? när den slangen sitter i ökar tomgången mycket, när den är ur blir tomgången ca 1000-1100? nån ide någon?
av *pettson*
Yvonne skrev:sorry om jag fått ihop svaren fel på felkoderna.. är inget proffs. men lär mig gärna.
hursom helst så x liter bränsle delat på vägsträcka blev 1.9 liter / mil. Utan släp med sommardäck normal motorvägs hastighet! Det måste vara i mesta laget . Eftersom den sotar , ger svart rök och luktar oförbrännt bränsle. är något fel! det behöver man inte vara proffs till, har aldrig haft någon bil som haft dessa problemen.
fråga? vad är det för "pryl" som sitter ovanpå kylaren har en vakumslang som går till granen, vad "gör " den? när den slangen sitter i ökar tomgången mycket, när den är ur blir tomgången ca 1000-1100? nån ide någon?
*prylen* är din mapsensor, den som känner av hur mycket undertryck du har i ditt insug så att styrdonet vet hur mycket bränsle som ska till.
Om bilen sotar och ger svart rök, tja då har vi ju ett problem. Eftersom du inte har några koder så är det alltså ett obevakat problem, bortsett ifrån att enligt ditt instrument så går inte bilen upp i temp. Då kommer ju naturligtvis styrdonet att tro att motorn är kall, då fetas det på bränsle. Så kontroll på tempen alltså och går den inte upp väldigt snabbt sommartid är det dags för termostatbyte.
Fungerar den biten så är det antagligen en gammal kod.
Då blir det genast intressant att få veta om du har några insugsläckor, om du har nån spricka i avgaset (flexen). Alla dessa ger felvärden till lambdan bland annat som gör att det fetas på.
Du kan prova att göra nåt så enkelt som att ta bort ena batteripolen för att nollställa adaptionen?
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]