Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Är det något speciellt jag bör tänka på när jag ska byta mina handbrombackar på min S60 2,4T -01:a ?

Vad kostar orginalbackar resp. monteringssats på Volvo?

Är kvalitetsproblemen med bromsbelagen som lossnar lösta på dom backar som säljes idag? Och isåfall hur vet man att man får dom "nya"
bromsbackarna?
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:-Är det något speciellt jag bör tänka på när jag ska byta mina handbrombackar på min S60 2,4T -01:a ?

Vad kostar orginalbackar resp. monteringssats på Volvo?

Är kvalitetsproblemen med bromsbelagen som lossnar lösta på dom backar som säljes idag? Och isåfall hur vet man att man får dom "nya"
bromsbackarna?
Kvalitetsproblem?
dom släpper för att dom rostar då dom sitter i fuktig miljö.
likadan på alla bilkärken med denna konstruktion
av LJN
-Tyvärr är det så att limningen av belaget mot bromsbacken släpper. Det har hänt på min bil och en kamrats nyare V70 har haft samma problem.

Och jag är övertygad att det är ett "känt" fel!
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:-Tyvärr är det så att limningen av belaget mot bromsbacken släpper. Det har hänt på min bil och en kamrats nyare V70 har haft samma problem.

Och jag är övertygad att det är ett "känt" fel!
det var ju det jag sa!
backen samlar på sig fukt = halt normalt med den plaseringen.
backen andvänds bara när bilen står still, så den blir aldrig varm = fukten försvinner inte.
fukten gör att det rostar & backen släpper!

det är så konstruktionen är, inget fel alltså.

(det samma gäller framruten på bilen, det är inte fel på den bara för att den går sönder om man drar en hammare i den, det bara är så att konstruktionen är sån!)
av LJN
Carman:

Visst kan det vara så, men varför har inte samma sak hänt på mina andra bilar som jag ägt under 30-års tid.

Att bromsbelagen lossnar från handbrombackarna är inget "normalt" fel.
av Kirre
Skulle de inte kunna nitas så som bromsbanden gjordes förr i tiden. Men det kanse inte är rätt konstruktion :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:Carman:

Visst kan det vara så, men varför har inte samma sak hänt på mina andra bilar som jag ägt under 30-års tid.

Att bromsbelagen lossnar från handbrombackarna är inget "normalt" fel.
har du haft bilar med separat trumma till handbromsen på dom?
har handbromsen inte kärvat det minsta så den blir lita varm?
av Conny1
Tänk på att spänningen till vajrarna sitter under konsolen vid handbromsen. du behöver inte skruva sönder hela bilen som jag gjorde när jag bytte dom på våran s60 -02.
av LJN
Conny1:

Tack för omtanken, jag hade isär på en sida tidigare i sommar
och då frågade jag på detta forum var justeringen "satt" :)

Du säger att du har en 02:a och du har redan fått byta ut dina
handbromsbackar, var dom utslitna eller vad hade hänt med dom?

Carman: Jodå, jag har haft bilar med separat handbromstrumma bak,
Saab 900 97:a, Saab 900 94:a, Opel Omega 2 st, Volvo 245....
Användarvisningsbild
av blackadder
jag behöver nog också byta handbromsbackar. Är det viktigt att byta på båda sidorna, som man gör när det är fel på färdbromsen?

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]