Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Innan 5 000mil:

Koppling slutade fungera, åtgärd av Bilia, luftade ledningar, problem löst.
Bilen startade inte, åtgärd, batteribyte.

Sen har följande stora saker hänt:

Dubbla svänghjulet släppte i nitningen, så det delade på sig, svårt att köra bilen då. Gick på en bit över 20 000:- att laga, tur man tecknat "extra" nybilsförsäkring, självrisk 2 000:- + ca 200:- för en packbox-packning eller något i den stilen (något som de att man borde byta när man ändå är där å grejar). (nej jag har ingen dragkrok på bilen)

Fläken började gå på fullt ös, sen efter ett tag la den av helt, ibland kom den igång. Bilia konstaterade att fläkten brännt, ny kostar 5 000:-, får det på självrisk 2 500:-.

Just nu har jag ett oljeläckage, dock kan jag köra mer än 1500mil utan att det är ett problem, tror jag. Bilia har inte en aning om var det kan vara, och vill felsöka med ett tak på 5 000:-, yeah right? Någon som har oljefläckar under sin bil, som sen fått det åtgärdat och vad var då felet?
av Kojje
Tråkigt för dig att det krånglat så mycket....
av Tartryffel
Sura pengar men jag tycker du ska försöka få kontakt med en annan verkstad än Bilia. Åtminstone för felsök av oljeläckaget, det är ju ingenting man måste vara Volvoexpert för att finna (gör en motortvätt annars så hittar du det själv). Hör med andra Volvoverkstäder i Göteborgsområdet, t.ex. Hardesjö i Älvängen. Dom är klart billigare och vettigare att prata med.
Daniel F skrev:Innan 5 000mil:

Koppling slutade fungera, åtgärd av Bilia, luftade ledningar, problem löst.
Bilen startade inte, åtgärd, batteribyte.

Sen har följande stora saker hänt:

Dubbla svänghjulet släppte i nitningen, så det delade på sig, svårt att köra bilen då. Gick på en bit över 20 000:- att laga, tur man tecknat "extra" nybilsförsäkring, självrisk 2 000:- + ca 200:- för en packbox-packning eller något i den stilen (något som de att man borde byta när man ändå är där å grejar). (nej jag har ingen dragkrok på bilen)

Fläken började gå på fullt ös, sen efter ett tag la den av helt, ibland kom den igång. Bilia konstaterade att fläkten brännt, ny kostar 5 000:-, får det på självrisk 2 500:-.

Just nu har jag ett oljeläckage, dock kan jag köra mer än 1500mil utan att det är ett problem, tror jag. Bilia har inte en aning om var det kan vara, och vill felsöka med ett tak på 5 000:-, yeah right? Någon som har oljefläckar under sin bil, som sen fått det åtgärdat och vad var då felet?
Fick just tillbaks min bil från service (16500 mil), de påpekade ett oljeläckage på returröret från turbon. Har ett par vänner som haft liknande problem. kolla detta först. Min tar lite olja, (fick fylla 2,5l på 1700mil) så jag var inte förvånad.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade en V40 2.0T -99 förut. Förutom garantiåtgärder och normala slitagedelar såsom bromsbelägg osv så gick följande sönder:

1 st spolarpump
1 st bränslepump (vanligt fel)
1 st drivknut pga att jag inte uppmärksammat en trasig damask.
Sen så började nog övre motorfästet bli dåligt men bilen byttes bort på firma så jag bytte aldrig motorfästet.

Bilen hade gått 23500 mil när den byttes. :)

Men endel x40's har ju haft mycket problem, kanske var lite lotto i början av modellkarriären. :)

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]