Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EkkaBe
N0RBERG skrev:
EkkaBe skrev:Tänkte låna hem fjäderkompressorer av en polare i veckan så får jag väl ta ner fjäderbenen igen och vrida den övre delen. Någon som vet hur den skall vridas och kan det vara något annat som ligger fel?
20 grader medsols ska de vridas på bilar med sport eller dynamic chassi.
Bild
Har sett en liknande bild i Haynes men i den står det att man skall vrida den övre delen i förhållande till en bult som skulle sitta i nedre delen. Hittade inte den bulten. Har skrivit ut din bild nu och ska montera ner (igen...) och kolla om jag får till det.
av EkkaBe
mrdan skrev:Jag tyckte att det såg ganska logiskt ut hur de skulle monteras. När jag förstod att det var fel från början. :oops:
Man ser det på fjädern när den är rak, din borde vara ganska sne/vriden, eller hur?
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1924
Så här ska det INTE se ut!

Hehe...
Jo det såg ju inte så centrerat ut när jag hade ner fjäderbenet sist. Lite likt din bild faktiskt.
Känner mig iaf övertygad om att det är felmonterat. Hade lite svårt att tro att det skulle göra så stor skillnad hur man vrider den övre delen, men som sagt jag får ta ner fjäderbenet och kolla så kanske jag förstår det lite bättre.
Har det löst sig än? Misstänker att även jag har lyckats monterat mina fjädrar fel, tänkte aldrig på att vrida den övre delen när jag monterade nya fjädrar och dämpare.

/ Marcus
av EkkaBe
Tror att det har löst sig. Har tagit ner båda fjäderbenen fram och vridit plattan. Det var lite knivigt att veta hur mycket 20 grader är, jag tror att det blev lite mindre vinkel men nu har jag inte missljudet kvar. Ska kolla när jag kört lite om den har skavt bort den nya färgen jag sprutade på.

Tack för all hjälp.

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]