Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#538077
crumpets skrev:Om det är som pettsson säger så kommer ju inte alla oljekanaler att vara öppna om inte motorn snurrar, så då torde nog tyvärr inte en engineflush ha räddat den.

Pettsson, om du läser detta, hur vore det då att byta till fräsch olja med nån typ CRC engine flush eller annat sånt kokslösande medel i och låta stå på tomgång nån timme för att sedan byta olja och filter igen?
Inte ens när motorn går är alla kanaler öppna i bägge ändarna. Det går alltså inte att flöda igenom någonsin. Det går att bygga upp ett tryck och det går att släppa ut trycket samma väg som den kom. Nåt som inte görs.
Det enda som går att göra utan att riskera motorns hälsa om man fått koks att bygga upp är att totalt riva ned motorn och tvätta den i delar för att sen montera ihop. Det finns INGEN annan metod som inte riskerar lagren i motorn. Tyvärr..
Hade det funnits en bra metod vet jag om sådär 3000 saabmotorer och några tusen opelmotorer som fått den behandligen istället för att plockas isär, tvättas och plockas ihop igen.
av *pettson*
#538118
Vad gäller longlife oljorna så är inte dom problemet. Dom innehåller mer tvättmedel och mer stabiliseringsmedel än standard olja. Det är inte så att mer lösningsmedel och mer stabiliseringsmedel tvättar ur motorn bättre, det handlar om att det däremot tar längre tid att degradera oljan, tvättmedlen ska ju räcka fler mil. Det som däremot INTE är en stor skillnad på är filtren. Man diskuterade som så att alla som åker longlife åker alltid med varma fina motorer och åker alltid långsträcka. Då behövs inte varesej bra vevhusvent eller för den delen större filterarea. Kanske var han eller hon en bra tänkare i teorin, men inte i praktiken. I praktiken åker nästan ingen så som longlife var tänkt. Summa summarum är att motorerna helt enkelt koksar ihop då vevhusventen inte är dimensionerad för vanlig körnign (saab med longlife) och framförallt så är inte oljefiltren gjorda för den långa blandade intervallen. Filtren klarar inte 3000 kallstartsmil eller för den delen stadsmil eller blandmil.
Många tror att oljan alltid passerar igen om ett oljefilter, men så är det inte riktigt. Oljan passerar inte igenom ett filter förräns den är varm i alla bilar, och bara tills filtret gör motstånd, då öppnas bypassventilen och oljan strömmar förbi. Med lite otur kan du först köra orenat varje gång bilen är kall tills sådär 20 minuter efter driftsvarm på tempmätaren, för att sen köra orenat i 1200mil av longlife intervallen eftersom filtret är uträknat som en påse skit. Den som vill ta hand om sin bil gör som så att istället för att lägga tusentals kronor på fin olja med flashig flaska och snaskig reklam, köper sej ett extra oljefilter per år och byter det mitt i intervallen, då vet man att oljan är bra renad och inte smutsar ned i onödan i motorn oavsett vad man använder för olja och vilken intervall man använder.
av 2444ever
#538128
*pettson* skrev:
2444ever skrev:När vi ändå är inne på detta ämne, såg en tråd med fråga om var man köper magnetiska oljefilter/pluggar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=69148
Kan det va nåt att ha?
Nope, koks som det handlar om är smuts som är ickemagnetisk. Ingen nytta av detta alltså.
Tack för svaret, men menade rent allmänt, egentligen inte med tanke på det aktuella problemet. Hittade en sida som säljer såna, och det skulle vara fantastiskt bra :) typ att vanliga filter missar 90% av partiklarna eftersom de inte tar de under en viss storlek, bla bla o.s.v. Ligger det någon sanning i det? att det skulle vara bättre med magnetiska filter?
*pettson* skrev:... köper sej ett extra oljefilter per år och byter det mitt i intervallen, då vet man att oljan är bra renad och inte smutsar ned i onödan i motorn oavsett vad man använder för olja och vilken intervall man använder.
Alltså inte tömma någon olja, bara byta filtret mittemellan vanliga oljebytet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#538197
2444ever skrev:
*pettson* skrev:... köper sej ett extra oljefilter per år och byter det mitt i intervallen, då vet man att oljan är bra renad och inte smutsar ned i onödan i motorn oavsett vad man använder för olja och vilken intervall man använder.
Alltså inte tömma någon olja, bara byta filtret mittemellan vanliga oljebytet?
35.000 mil och olje/filterbyte var 1500-2000 mil med billig Biltema helsyntetolja och motorn är ren och skiner som en sol på insidan.

Tror inte den skulle vara finare om man åkt på svindyr longlifeolja och bytt extremt sällan istället.

Bild
av semmelman
#538251
Rann ut en del olja när meckarn skruva ut oljefiltret, men kanske bara en bråkdel?

Såg fin ut annars. :) Hoppas min kommer se så ut oxå, Biltemas no-longlife nu oxå.
av *pettson*
#538303
Det är inte magnetspån som cirkulerar i våra motorer så magnetiska filter är ingen höjdare. Dom gör absolut ingen nytta i en i övrigt frisk motor.
Och ja.. Bara byta filtret. Det rinner ut några dl, toppa upp om du vill med lite ny olja då.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]