Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Vet ej, kollade lite flyktigt och fattade inte riktigt men jag tror det hade nåt med longlifeoljans egenskap att den kanske rengjorde för bra? Så blev det klegg där det inte var tänkt, ungefär samma tänk som en del har om engineflushen. Kanske är bäst om skiten sitter där den sitter än kommer ut i omloppet, ungefär som en blodpropp i benet är bättre än om den lossnar och hamnar i hjärnan... nja, jag vet inte vad det är som gör longlife till longlife... men tanken med den är tydligen att den är tänkt att verka longlife oxå och inte kortlife...
av 2444ever
Tror ju att det @semmelman refererar till menar att det är kombinationen longlife/täta byten.
Jag är skeptisk @semmelman, någon länk?

EDIT: skrevs innan jag läst semmelmans inlägg precis för mitt...

Sent from my mobil
av semmelman
hehe xakt så. :)
Näej, nån annan sajt de diskutera engineflush på, så nämndes det.
Men jag är kanske lite skeptisk oxå men man vet ju aldrig...

Oopsi, hade fått allt om bakfoten:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87907

Det var alltså att man trodde man kunde göra oljebyten mer sällan med longlifeoljorna det som ställde till det, inget annat, fel av mig. Återgå till engineflush. :oops: :oops: :oops:
av rd350
Nog nån som fått nåt om bakfoten! Problemet är nog att väldigt många bilar med serviceintervaller på 3-5tusen mil har haft problem med igenkoksade motorer. Dessa har gått på longlifeolja men inte ens den har klarat intervallerna. De har knappast rasat av för täta oljebyten.
av semmelman
Helt rätt!
Men då är ju frågan... om man nu tar över en bil som är på väg att koksa igen efter felaktig serviceintervall som en jag kände vars motor rasa, kanske en engineflush kunde vart räddningen då?
Användarvisningsbild
av crumpets
Om det är som pettsson säger så kommer ju inte alla oljekanaler att vara öppna om inte motorn snurrar, så då torde nog tyvärr inte en engineflush ha räddat den.

Pettsson, om du läser detta, hur vore det då att byta till fräsch olja med nån typ CRC engine flush eller annat sånt kokslösande medel i och låta stå på tomgång nån timme för att sedan byta olja och filter igen?
av *pettson*
semmelman skrev:Helt rätt!
Men då är ju frågan... om man nu tar över en bil som är på väg att koksa igen efter felaktig serviceintervall som en jag kände vars motor rasa, kanske en engineflush kunde vart räddningen då?
Nej.. den uppbyggda smutsen måste ju förbi dom delikata delarna som inte tål att bli igensatta med skit. Det är det som är problemet.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]