Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av figge77
har haft bilen i ca 3månader och kollade oljan när jag köpte den och såg bra ut...kollade igår för jag tyckte mig se blårök ur avgaset. va snustorrt i motorn. kollade då kylarvattnet som såg väldigt bra ut och jag har inte sett något oljesöl under bilen. så jag hällde i ny olja. 3,5L gick i!!!!

efter lite forskning på nätet verkar det som de kan vara ventiltätningarna. kan det stämma?

vad kan de kosta att få det fixat?. bilia? mehmets bilservice? eller ska man ge sig på det själv.

jo bilen i fråga är en 95:a 10V som är lagom inkörd (42500 mil)
Användarvisningsbild
av taxi
om du har "tur" kanske den äter olja genom en tät vevhusventilation? Men det kan nog nån annan berätta om det över huvud taget är möjligt.
av figge77
funderat på de åxå men 3,5 liter på 3 månader? och bilen körs av frugan fram å tebaxtill jobbet bara.

att vevhusventet är täppt råder det ingen tvekan om då olje locket hoppar om man lossar det. ska väl sugas fast om de funkar som det ska?

har kört me me oljesticka lite urdragen istället, brukar göra så innan man fått tid till å rensa ventilationen.
av figge77
var på volvo idag och köpte det som behövs för och rengöra vevhusvent 440:-
oljefälla och div olika slangar.

får vl se om detta kommer hjälpa på något sätt
av figge77
har ännu inte fått tid till att byta vevhusvent.

men har noterat att när bilen stått ett tag så bolmar det till ur avgaset (vit rök) när man startar den och luktar olja i området där man bor. men slutar efter bara 10sek ungefär.

man tycker ju att övertrycket pga igensatt vevhusvent borde trycka upp olja i cylindrarna när den är igång?

och dåliga ventiltätningar borde ju göra tvärtom? alltså fylla på me olja när bilen står. men volvo sa att dom mängderna jag pratar om inte kan komma igenom ventiltätningarna.

visst nu har ju bilen gått 42k och har haft minst en klåpare som ägare innan så det troligaste är ju att jag har båda felen, ...och några till.

hörde även ett 3:e fel det kan vara dock rätt ovanligt. att oljeringarna va slut eller nåt. men de låter ju mindre spännande att försöka sig på å laga
Användarvisningsbild
av StefanT5
Vevhuset va ju tätt på min bil då fick ja fylla olja var 14 dag det tryckte in oljan i insuget och förbrände den så det rök rätt så blått.
Ordna vevhuset så blev allt bra.
Det va så tätt så drog ja ur stickan trycke det olja upp ur oljestickan med.
av figge77
tackar...låter ju lovande då.

ok så den trycker skiten upp i insuget, den vägen? för ja gjorde rent spjällhuset för några veckor sedan och när de va loss kikade ja in i insuget...fifan tänkte ja! smockat me olje klegg!
för riva isär motorn gör ja ju inte. ställer man ju hellre aset i nån buske å går vidare med livet.
av figge77
ok bra OCH dåliga nyheter på samma gång...

plocka isär allt skit för att byta oljefällan och slangarna jag köpt.
men när ja fick lossa allt såg jag att dessa grejjer redan var nya. alltså nån har nyligen fixat detta. plocka loss oljefällan för å se så de inte va stopp in i motorn men de såg kanonfint ut.

så då kan man utesluta vevhusvent då.

mycke jobb för ingenting

jaha ventiltätningarna nästa då eller?
av *pettson*
figge77 skrev:ok bra OCH dåliga nyheter på samma gång...

plocka isär allt skit för att byta oljefällan och slangarna jag köpt.
men när ja fick lossa allt såg jag att dessa grejjer redan var nya. alltså nån har nyligen fixat detta. plocka loss oljefällan för å se så de inte va stopp in i motorn men de såg kanonfint ut.

så då kan man utesluta vevhusvent då.

mycke jobb för ingenting

jaha ventiltätningarna nästa då eller?
Den mängden olja stämmer inte bara med ventiltätningarna om du inte ständigt åker på motorbroms. Det är snarare så att antingen har du täppta oljeringar eller så är motorblocket så hårt slitet att oljan helt enkelt passerar förbi. Visst kommer det olja igenom bakeliten med jättehålen som kallas ventiltätningar också men det bör vara i mindre mängd än ifrån blocket.
Summa summarum, bilen är troligen väldigt sliten och behöver antingen ha rovan helrenoverad, eller en annan bättre beg rova.
av figge77
inge trött man blir!

ja den e väl helt slut den fan...

antingen tanka i billig olja eller byta motor alltså. lutar nog åt det första.

men låt säga att man hittar en motor nånstans, vad skall ja ha som passar? och hur vet man att den inte är lika dålig?

passar vilken somhälst eller vad (850 motor) alltså...hur är den med v70 - s70?

finns inget mer relativt simpelt man kan kan prova innan man ger upp på den.. oljeringar? sitter på kolvarna eller? igensatta? kan man inte bara slå i diesel i cylindrarna å låta stå över natten? å sen byta olja och filter?
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]