Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan. när jag kollade farthållaren på min 945 så plockade jag ner panelen nedanför ratten så hittade jag ett stort kontaktstycke med ett antal kablar, blev nyfiken på den :) och kom fram till att det var högtalarkablage till bakdörrar och framdörrar. När jag kollade under gallerna till högtalare i brädan så satt det mycket riktigt högtalare där, men var tar dom kablarna vägen?? i det kontaktstycket jag hittade med bak och framdörrar sitter dom inte.. och bakom stereon finns dom inte heller. då det bara är dörrar fram och bak som finns där.. någon som vet? kul och se om man kan få igång dom också :D
På en 94a har du väl kontaktstycket vid pedalerna som egentligen är till originalförstärkaren, sen har du ett kontaktstycke vid stereon dessa ska förbindas med ett adapterkablage för att få alla högtalaranslutningarna uppe vid stereon.
Detta är enbart en gissning:
Om du har högtalare i framdörrarna och "skrikare" i brädan bör det väl finnas delningsfilter någonstans. I så fall går väl de kablar du ser vid stereon till något filter någonstans, där det sedan går kablar till framdörrar o bräda.
Om det är så, eller var filtret i så fall sitter har jag tyvärr ingen aning om...
2444ever skrev:Detta är enbart en gissning:
Om du har högtalare i framdörrarna och "skrikare" i brädan bör det väl finnas delningsfilter någonstans. I så fall går väl de kablar du ser vid stereon till något filter någonstans, där det sedan går kablar till framdörrar o bräda.
Om det är så, eller var filtret i så fall sitter har jag tyvärr ingen aning om...
jag har högtalare i både fram och bakdörrar, och dessa 4 fungerar. dock inte brädan
rd350 skrev:På en 94a har du väl kontaktstycket vid pedalerna som egentligen är till originalförstärkaren, sen har du ett kontaktstycke vid stereon dessa ska förbindas med ett adapterkablage för att få alla högtalaranslutningarna uppe vid stereon.
jag hittade kontaktstycket vid pedalerna men där sitter inte kablarna från brädan. utan bara bak och framdörrar. dom kablarna jag hittade från brädans högtalare försvinner upp bakom instrumenthuset och vidare bort. det sitter en stereo i bilen nu, som fungerar med 4 högtalare. med adapterkablage menar du anslutningen mellan bilens kablar och stereon eller?
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]