Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejon
Tjena!
Köpte nyligen en dumpventil ifrån stylingbutiken
Turbo XS med enkel tratt står på deras sida att det ska avge ett mycket högt ljud.. Men dumpar knappt något tycker jag. Först trodde jag den var för hård så ja kapade fjädern och om jag nu står vid huven och gasar så hör ja dumpen när jag har öppnat huven och det pyser dumpluft men kör jag tex i 50 och gasar på me rutan nere så hör ja inte ett dugg på dumpljudet... Sjukt svagt.. Vad är det som är fel? hört andra och deras låter som lastbil när dom dumpar med denna dumpen...

drar vacum slang till turbo mätaren med t-kors från samma kors som dumpens vacum kan väl ej vara de ?:S
Har monterat den uppe vid intercoolern och kopplat vacum samt dumplock...

har 1.1 i laddtryck
Man ska ha så kort slang som möjligt till dumpen och man delar aldrig någonsin den slangen till något annat, som till exempel laddtrycksmätare.

Sen är ju frågan om du har ställt in den rätt. Du lär ju titta och känna och hålla på tills du hittar en spänning på fjädern där kolven precis är stängd på tomgång och gaspdrag men öppnar när du släpper av. Även på efter små gaspådrag.

Sen lär man ju betänka att desto större ventil man köper desto mer luft lär man ha som ska ut om det ska låta nåt. Så att det låter mer på andra bilar kan ju ha att göra med att det är större motorer och högre flöde, oim du inte jämförtmot andra som åker 850 med liknande trim som på din.
av ejon
så fixat vacum slangen... har känt med handen och det kommer ingen luft på tomgång från dumpventilen, har jag uppe huven och gasar genom gasen i huven så dumpar den hyfsat högt, men har ja nere huven och gasar inifrån så låter det knappt lika högt som en filter dump gör :S tycker denna dumpen ska dumpa högre!
av *pettson*
ejon skrev:så fixat vacum slangen... har känt med handen och det kommer ingen luft på tomgång från dumpventilen, har jag uppe huven och gasar genom gasen i huven så dumpar den hyfsat högt, men har ja nere huven och gasar inifrån så låter det knappt lika högt som en filter dump gör :S tycker denna dumpen ska dumpa högre!
Det tycker vi med :roll:
Vi föreslår att du minst laddar 4 bar vid minst 12000rpm. DET kan ingen missa när du dumpar.
Eller så får du skaffa en tub industriluft att ha i bilen och släppa på i tid och otid.
Alternativet är att du förstod raden Marlboroman skrev om att innan man får ordentlig dump så måste det också finnas nåt att dumpa.
Finns inget rejält laddtryck uppbyggt i motorn så finns heller inget som kan låta.
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]