Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Hallå igen!

Efter mycket bra och tydliga instruktioner ang. byte på växellägesgivare, tänkte jag även höra mig för om kamremsbytet :)

Så, kamremsbyte väntar på den relativt nyinköpta volvon. Skruvade av kåpan idag, för att försäkra mig om att remmen inte kommer ge sig vilken dag som hellst då jag inte har tid att mecka förrens semestern sätter fart. Om 2 veckor!

Men av tidigare ägare instruerat var det en barnlek att byta kamrem, och jag tycker inte heller det ser så blodigt ut då motorn är längsmonterad finns det ju utrymmet också, när kylaren är bortplockad. Men, det blir mitt första kamremsbyte jag gör och därför har jag en del frågetecken.

Men vilka grundregler gäller vid kamremsbyte, och vad bör jag speciellt tänka på?

Lite frågetecken:

*Hur nollar jag motorn på enklast vis? Jag såg en markering på vardera kamaxeldrev samt en markering med olika positioner/siffror vid höger drev på skyddskåpan. Hur ska markeringarna stå?

*Är nya remmen jag köper markerad på något vis, som ska matcha mot dreven?

*Hur frigör jag spänningen på den gamla remmen, så jag får av den? Och hur spänner jag fast den nya?

*Såg att drevet längst ner (förmodar att detta är vevaxeldrevet) var "instängt" av drivrulle till drivremmen samt en ganska stor metallskiva längst ut, vad fyller den skivan för funktion? Balansering av någon form eller? Och antar också att detta måste plockas dän helt för att jag ska kunna få av remmen samt dit med nya?

*I vilken ordning plockar jag dän allt, samt monterar allt?

*Behöver jag byta några bultar som jag ev. lossar? Och är det kinkigt med vilket moment jag drar åt dessa ev. bultar?

Är väldigt tacksam för alla svar! Kommer vara till stor hjälp vid bytet... :) MVH/ Pontus
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
*Du nollar motorn genom att markeringarna på verdera kamdrev står jämte markeringen i kåpan som sitter bakom/ovanför kamdreven och ser till att markeringen på vevaxeln är i fas med markeringen på godset (motorblocket).

*Markering på remmen brukar endast ha betydelse för vilken riktning remmen ska snurra.

*Du frigör spänningen genom att lossa och ta bort bultarna till remspännaren som sitter strax ovanför vevaxeln, en liten hydraulcylinder. När du sedan ska montera den nya remmen sätter du spännaren i ett skruvstycket och tvingar FÖRSIKTIGT tillbaka spännaren i huset (max en cm per minut) och låser den med t ex en 2mm borr (finns ett hål för detta). När sedan den nya remmen är på plats drar du bara ur borren ur hålet och remmen spänns automatiskt.

*Du måste helt riktigt montera bort spännrullen till hjälpaggregatsremmen. Även den går att låsa fast med en borr el dyl och sedan monterar du bort hela spännaren. Metallskivan är en svängningsdämpare och den ska ej demonteras utan det sitter en täckkåpa under vevaxeldrevet (två skruvar, 10mm hylsa) som gör att det enkelt går att få bort den gamla och montera den nya.

*Jag skulle ha börjat med att demontera hjälpaggregatensremspännare, därefter plastkåpan som döljer kamremmen. Sedan är det dags att nolla motorn och när det är gjort demontera den kåpa som sitter under vevaxeldrevet. Släpp sedan på bultarna som håller kamremspännaren och demontera den. Kräng av den gamla remmen och släng dit den nya, kolla så att markeringarna stämmer och montera kamremspännaren och dra ut mothållet. Den går ut och spänner rätt sakta sa ta god tid på dej och när du märker att den börjar spänna på kamremmen kontrollerar du markeringarna igen. Resten monterar du i omvänd ordning mot för hur du plockade isär grejerna.

Personligen tycker jag att det är enklare att byta kamrem på sexorna än vad det är på en B230!!

//David
av metalHJ
Nybbe_gefle skrev:1. *Du nollar motorn genom att markeringarna på verdera kamdrev står jämte markeringen i kåpan som sitter bakom/ovanför kamdreven och ser till att markeringen på vevaxeln är i fas med markeringen på godset (motorblocket).

2. *Markering på remmen brukar endast ha betydelse för vilken riktning remmen ska snurra.

3. *Du frigör spänningen genom att lossa och ta bort bultarna till remspännaren som sitter strax ovanför vevaxeln, en liten hydraulcylinder. När du sedan ska montera den nya remmen sätter du spännaren i ett skruvstycket och tvingar FÖRSIKTIGT tillbaka spännaren i huset (max en cm per minut) och låser den med t ex en 2mm borr (finns ett hål för detta). När sedan den nya remmen är på plats drar du bara ur borren ur hålet och remmen spänns automatiskt.

4. *Du måste helt riktigt montera bort spännrullen till hjälpaggregatsremmen. Även den går att låsa fast med en borr el dyl och sedan monterar du bort hela spännaren. Metallskivan är en svängningsdämpare och den ska ej demonteras utan det sitter en täckkåpa under vevaxeldrevet (två skruvar, 10mm hylsa) som gör att det enkelt går att få bort den gamla och montera den nya.

5. *Jag skulle ha börjat med att demontera hjälpaggregatensremspännare, därefter plastkåpan som döljer kamremmen. Sedan är det dags att nolla motorn och när det är gjort demontera den kåpa som sitter under vevaxeldrevet. Släpp sedan på bultarna som håller kamremspännaren och demontera den. Kräng av den gamla remmen och släng dit den nya, kolla så att markeringarna stämmer och montera kamremspännaren och dra ut mothållet. Den går ut och spänner rätt sakta sa ta god tid på dej och när du märker att den börjar spänna på kamremmen kontrollerar du markeringarna igen. Resten monterar du i omvänd ordning mot för hur du plockade isär grejerna.

Personligen tycker jag att det är enklare att byta kamrem på sexorna än vad det är på en B230!!

//David
Märker upp svaren i sifferordning så blir mina svar lättläsliga!

1. Tja, i så fall ser det inte ut att vara några problem att nolla motorn. Men jag hade bara markering på ovankant KÅPA vid högra drevet, såg ingen markering någonstans vid det vänstra förutom på själva drevet. Så vad har det vänstra drevets markering för betydelse? Och markeringen på kåpan vid högra drevet var graderat i 5 olika steg. En noll punkt, och åt vänster om nollpunkten 3 olika steg samt åt höger 1 steg. Nollpunkten var urfasad/urkarvad så misstänker att det är efter detta steg jag ska justera drevet till?

2. I vilken riktning snurrar remmen åt?

3. Piece of cake :)

4. Så jag ska alltså inte demontera någonting vid vevaxeldrevet förutom kåpan du nämnde, utan kamremmen går att få dän ändå? Hur är det med hjälpaggregatsremmen, den måste också bort vid bytet va? För jag var inne på att byta den också, för den ser mindre fräsch ut än kamremmen gör (Mycket torrsprickor)

5. Piece of cake :) Kommer ta bilder på det hela innan jag börjar riva, så har jag något att gå på om jag inte skulle få ihop någon del.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
1. Båda dreven måste nollas. Annars får du i värsta fall ett haveri! Det bör finnas en skåra/urfasning även till avgaskammen (den vänstra). Det ser ut som ett upp och nervänt V i framkant på kåpan. Och ja, det är "nollpunkten" som du ska nolla efter.

2. Vill minnas att den snurrar medsols.

4. Remmen går att få dän ändå! Hjälpaggregatsremmen måste väck för att du ska kunna komma åt att byta kamremmen så är den dålig så byter du den oxå.

Har en liten minnesregel jag brukar gå efter när jag köpt "ny" bil. Oavsett vad tidigare ägare säger så byter jag alltid kamremmen när jag kommit hem med bilen. På så sätt vet jag att det sitter en fräsch kamrem på bilen.

//David
av Teddyrox
Hej!

Tråden är lite gammal, men får kanske svar ändå. Undrar helt enkelt om detta är tillämpbart även på B6254F -95? Misstänker att det är så, men någon som kan bekräfta?
av rd350
Rembyte är samma på sexorna och även på feman i 850. Är man osäker på markeringarna första gången, gör egna "fuskisar" på den gamla remmen. När du fått på den nya jämför du och ser till att hjulen inte flyttat sig, kammarna vill gärna vrida sig lite. Byt även vattenpump, spännhjul och brytrulle vid minsta tveksammheter.
av Gelis
Man brukar få ställa kamhjulen ett hack fel pga att när man släpper på remspänningen (tar ur borret) så flyttar sig kamhjulen ett hack. Hände mig bägge gångerna jag bytte rem på min gamla 960. Första gången blev jag helt vansinnig då hjulen flyttade sig så det blev fel. Riva bort skiten o göra om, ändrade sig igen. Då blev det att ställa kamhjulen fel för att kompensera att spännaren drog dem ur läge.
Sedan vill det till o dra runt motorn för hand ett varv för att se att märningarna stämmer.
av Pxu
Jag har nu bytt rem ca 10 ggr på mina bilar utan att vara nån stjärnmek, så det är inga konstigheter :) att ta av hjälpaggregat-remmen görs bäst genom att ta ett 3/8" spärrskaft o sätta i hålet i spännrullefästet o sen tvinga ihop fjädern, tar då alltså 5 sek att ta bort den remmen o kanske 10 att få tillbaks den.

Sen som andra säger här ovan, bort med plastkåpan och det lilla plåtskyddet längst ner. Sen har jag vevat runt motorn och sett så märkningarna kommer fram till rätta ställena, det framgår när man vevar runt. Sen bort med den hydrauliska remspännarn, bort med remmen o dit med den nya. Kan vara lite trixigt att få alla kuggar att stämma som sagt, men det brukar gå bra. Veva sen runt o kolla så märkningarna kom rätt. Om den gamla remmen var lite uttöjd kan det skilja en kvarts kugg på kamdreven jfr med den gamla.

Mina vattenpumpar byttes båda vid 25-30000mil då dom läckt lite. Spännrullarna är orginal från fabrik fortfarande efter 41000 resp 48000mil, känns lagom tröga i lagren o låter inget så dom tycks hålla bra kvalitet.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]