Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Hej kära vänner.
Jag har fått lite problem med min bil (850 -95 10 ventiler B5202S Manuell växellåda) det började för ca 3 veckor sen när jag med ~30 liter kvar i tanken skulle köra och besikta svärföräldrarnas husvagn. På vägen till besiktningen (7mil) drog bilen nästan 30 liter! och den orkade knappt upp i 80km/h på raksträckor och i backarna sackade den rejält. Efter att ha besiktigat husvagnen och tankat fult gick resan hem som den borde (drog ca 15L och klarade av att hålla 100km/h på rakorna och 80-90 i motlut.) sen dess har jag inte tänkt på saken så mycket förens idag, Jag åkte ca 5,5 mil och såg hur bensinmätaren rörde sig fort nedåt närmare 20l på dem 5 milen. efter ett möte på ca 1h skulle jag åka och tanka och fick då köra en bil som tappade tomgången, Jag uppmärksammade också att det luktade bensin in i kupén (kan kanske bero på att jag hela tiden fick ha foten på gasen) efter att ha tankat (första gången på två år som bilen dragit mer än 1L7mil utan att jag kört med släp/husvagn) hade jag förhoppningar på att problemet skulle ha försvunnit men icke sa nicke först efter ca 5 mil på vägen hem efter närmare 25min på motorvägen så va tomgången som den skulle och jag hade på vägen hem noterat en förändring på tankmätaren på ~5L. väl hemma kollade jag felkoderna på sockel A2 och fått 1-1-1 konstaterade min svärfar att motorn kanske gick något ojämnt.
kan någon hjälpa mig med vad det kan vara som är fel eller hur jag skall fortsätta mitt sökande efter vad som är fel?
för att samman fatta texten lite så är den alltså slö med lite soppa kvar, drar mycket bensin, går något ojämnt och är "trött" när det är "lite" (ca 40%) bensin kvar
/Anders
av Andez
Läkage på bensinslangarna borde väl ge pölar? och dra mer hela tiden? det är när mätarn står på 30L som den drar markant mycket mer. Luftfiltret var inget konstigt med.

T-rex ja det tycker jag också men som sagt inget på A2 som skall vara bränslesystem har du någon ide på vilekn anna sockel det kan vara felkod på med dem symptomen?
första tanken för mig/oss var bränslepumpen men påverkar det förbrukningen så pass mycket?
av T-rex
Andez skrev:Läkage på bensinslangarna borde väl ge pölar? och dra mer hela tiden? det är när mätarn står på 30L som den drar markant mycket mer. Luftfiltret var inget konstigt med.

T-rex ja det tycker jag också men som sagt inget på A2 som skall vara bränslesystem har du någon ide på vilekn anna sockel det kan vara felkod på med dem symptomen?
första tanken för mig/oss var bränslepumpen men påverkar det förbrukningen så pass mycket?
Ja konstigt, pröva med alla andra socklar oxå o se.
av Andez
Har läst ur alla felkoder nu.
A1 automatlåda (fins ej)
A2 1-1-1 (inget fel)
A3 1-1-1 (inget fel)
A5 TCU (fins ej normalt?)
A6 Tändsystem (fins ej normalt?)
A7 kombiinstrument (gav ingen kod men jag borde väl inte ha den efter som det är sedan?)

B1 1-3-2 kanalsensor förarsida av eller glapp (ECC ur funtion så...)
B2 gav ingen felkod men har inte farthållare så...
B5 1-1-1 (inget fel)
B6 ingen felkod men har inte elstolar så....
av *pettson*
Yvonne skrev:Har samma problem och hoppas på hjälp denna väg.
850 -95 motorkod B5252S 10v
skall byta lmm , den har ju en viktig del i motorns funtion.
tacksam för svar!
En B5252S 10V har ingen Lmm. Den använder mapsensor istället. Istället för att mäta av hur mycket luft som rusar in i motorn så mäter den alltså hur mycket undertryck det är i insuget ihop med signalen från spjället för att sen portionera ut en beräknad mängd bensin.
av Andez
En B5252S 10V har ingen Lmm. Den använder mapsensor istället. Istället för att mäta av hur mycket luft som rusar in i motorn så mäter den alltså hur mycket undertryck det är i insuget ihop med signalen från spjället för att sen portionera ut en beräknad mängd bensin.
Är det samma med B5202S?
Har du något förslag på vad som kan vara fel?
av *pettson*
Andez skrev:
Är det samma med B5202S?
Har du något förslag på vad som kan vara fel?
B5202 har samma utrustning. Det som skiljer de två motorerna åt är slaglängden.
Det finns många saker det kan vara. Som jag tidigare förklarat så är det mycket vanligt att en kamaxel hamnar fel. Framförallt avgaskammen hamnar ett hack fel.
Läckage på flexen till främre röret ger den här effekten.
Läckage överhuvudtaget på avgassidan ger ökad bränsleåtgång.
Katalysatorhaveri ger för högt mottryck vilket också skapar det här problemet.
Det finns ett antal orsaker till varför det sker, jag kan inte bara peka ut ett och säga att det är det.. tyvärr. Men en grundide är att nånting är felaktig och det måste således fixas till. Att fesöka är ju då en bra ide.

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]