Bra länk för att kunna jämföra bensin mot diesel. Där jämförs både förbrukning och utsläpp.
http://www.fuel-pilot.com/calculation.htm
Jag väntar för övrigt på en 2012 V50 D2 Momentum som jag tror är rätt val för mig.
Nu har jag fått bilen. Första turen mellan Falun och Hedemora t.o.r. (10 mil mest 80km/tim och några korta 60 sträckor) med helt rå motor så visade färddatorn 0,39l/mil.
Fyllde sedan upp bilen helt och körde Falun- Stockholm t.o.r. 0,41/mil ner och och totalt för resan 0,42l/milen och du hade jag motvind och kraftigt regn på vägen hem. Vid denna resa var vi tre st i bilen och skuffen var fylld till taket!
På samma tankning har jag även kört till och från arbetet i en vecka (Falun-Borlänge) och förbrukningen ska en enligt datorn nu vara 0,43l/milen.
Jag ska vid nästa tankning kontrollera förbrukningen.
Stämmer siffrorna går bilen grymt billigt!
Beställde bilen med snålhjulen. Alltid AC:n igång, 2,7 kg i däcken, mjuk laglig körning med farthållare så fort det är lämpligt (för att undvika farbror blå...).
Är jättenöjd!
Bilen är för övrigt INTE slö så länge man inte väljer en alltför hög växel, varvet på motorn bör vara minst 1400 varv per minut för att man ska kunna förvänta sig snabb acceleration, vridmomentstoppen är vid 1750 varv.
Mvh Martin