NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#537210
Lite trist att Volvo har begränsat möjligheterna vid valet av D4 motorn man blir då påtvingad R-design, skulle man nöja sig med Momentum som tillägg får man rikta in sig på D3 alternativet. Den tidigare prisskillnaden mellan dessa modeller har höjts ordentligt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#537226
jumu01 skrev:Lite trist att Volvo har begränsat möjligheterna vid valet av D4 motorn man blir då påtvingad R-design, skulle man nöja sig med Momentum som tillägg får man rikta in sig på D3 alternativet. Den tidigare prisskillnaden mellan dessa modeller har höjts ordentligt.
Ja, verkligen. Förra året skiljde det inte mycket mellan D3 och D4, och det är samma motor med nästan identisk förbrukning. Klart man vill ha det starkare alternativet då.
av dali
#537244
Som tidigare har påpekats så är en D3 med ny programvara en D4. Ny programvara från Rica kostar 5.900 kr, garantier upphör.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#537247
dali skrev:Som tidigare har påpekats så är en D3 med ny programvara en D4. Ny programvara från Rica kostar 5.900 kr, garantier upphör.
Det är väl strängt taget olagligt också.
av dali
#537263
Vet inte exakt hur lagen ser ut, men det handlar inte om att öka effekten högre än vad motor eller modell är dimensionerad för. Det olagliga är väl i så fall att det står fel effekt i registreringsbeviset, det borde väl gå att fixa med en ombesiktning?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#537330
dali skrev:Vet inte exakt hur lagen ser ut, men det handlar inte om att öka effekten högre än vad motor eller modell är dimensionerad för. Det olagliga är väl i så fall att det står fel effekt i registreringsbeviset, det borde väl gå att fixa med en ombesiktning?
Volvo kan inte ta ansvar för alla trim-satser som finns. Det är ju bara Polestar som fått Volvos godkännande, och Volvo har ansvar enligt helbilsgodkännandet.
av dali
#537556
Hade något i bakhuvudet om att man får öka effekt med +20% om modellen hade en starkare motor i utbudet, men det är/var nog i samband med motorbyte på äldre bilar.
av jumu01
#538159
StringerBell skrev:
dali skrev:Vet inte exakt hur lagen ser ut, men det handlar inte om att öka effekten högre än vad motor eller modell är dimensionerad för. Det olagliga är väl i så fall att det står fel effekt i registreringsbeviset, det borde väl gå att fixa med en ombesiktning?
Volvo kan inte ta ansvar för alla trim-satser som finns. Det är ju bara Polestar som fått Volvos godkännande, och Volvo har ansvar enligt helbilsgodkännandet.
Det där med Polestar får man ta med en nypa salt då man såg hur länge det dröjt innan D5 (175 hk) fått den, man får nog räkna med samma kräftgång med D3 motorn. Men ser man hur det är till D5 (215 hk) så finns det redan som ett tillval i motorbygget!
Just nu känns S 60 D5 beg med under 1000 mil på mätaren som ett bättre alternativ än S40 D5 Rdesign!
Användarvisningsbild
av StringerBell
#538192
jumu01 skrev: Just nu känns S 60 D5 beg med under 1000 mil på mätaren som ett bättre alternativ än S40 D5 Rdesign!
Bra idé!

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]