Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 240-88 dog i farten för ett tag sen. Trodde på soppatorsk, fixade en dunk, gick igång igen. Dog efter nån kilometer. Gick igång dan efter, dog igen. Stod en vecka, gick igång, kunde köra nån timme sen var det kört igen. Motorn är en 230 F med LH Jetronic insprutning. Har kollat säkringar (även motorrummet). Katalysatorn är satt ur spel ("utknackad"). Kan det spela in?
Har du LHJ 2.2 eller 2.4? Allmänt sett kan du ha fel på antingen bränsletillförseln eller tändsystemet. när det gäller tändning kan det vara impulsgivare (antingen Hallgivare eller svänghjulsgivare beroende på vilken ver. av LHJ du har), tändspole, eller tändmodul. De jag nämnt kan ha värmeberoende fel.

När det gäller bränslet så kolla följande. Bränslepumpsrelä, igensatt bränslefilter, bränslepump, förträngning i bränsleledning eller dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Kolla även luftfilter.

Ett sätt att kontrollera bränslefel är att när bilen ej vill starta spruta lite startgas i luftkanalen, t.ex. vid luftburken.
Om motorn då startar är felet med stor säkerhet bränslerelaterat.

Mvh GK
Tack för svar!

Lutar också åt att det är bränslerelaterat. Hade tänkt pröva med ett bränslefilter för att se om det kommer soppa eller inte. Startgas? Har gått igång nån gång på det. En kompis hade en teori om att det kan vara glapp i bränslepumpen i nån flottör. Din teori om värmerelaterat är ju inte helt ointressant. Tänkte om det även kunde vara nåt glapp i nån anslutning mellan kabel och relä/säkring? Tidigare har säkringen i motorrummet ärgat igen. Vill ju inte skrota då den går bra annars. Men att lämna in bilen och låta nån felsöka kan ju dra iväg väl mycket :(
DEn där systemsäkringen som sitter i motorrummet kan vara en källa till problem,själv har jag löst det genom att sätta en ny flatstiftsplintplint i motorrummet med fler uttag. Jag tänkte att det kunde vara bra att ha lite extra säkringsplatser i fall man vill montera någon extrautrustning någongång och jag bör ha kommit åt en potentiell felkälla. På bilden kan du se hur jag gjort

Bild

Mvh GK
Känner inte till hur komponenterna sitter på 200-mod. med inspr. men du har ju ett systemrelä som bl.a. styr bränslepumpen.

Är det en 88a eller 88b du har? Det är väsentliga skillnader på bl.a.tändsystemet på dom.

På de symtom du beskriver är det allra vanligast att felet sitter i systemreläet, d.v.s. lödningarna på det lilla kretskortet i reläet har blivit överhettade och fått sprickor.
Detta syns inte alltid med blotta ögat utan man måste ha en förstoringslupp för att upptäcka dom.
Försök att hitta reläet, demontera locket och löd om, eller köp nytt relä.

Just detta att bilen stannar sporadiskt och sen går igen beror på, om det är syst.-reläet, att sprickorna utvidgar sej när lödningen blir varm och då försvinner kontakten.
När så lödningarna kallnat går sprickorna ihop igen och det blir då en tillfällig kontakt fast undermålig.

Gnestakalle!
Hur får man motorrummet så där fint? Det ser ju ut som en ny bil.

//tuxedo
Gnestakalle!
Hur får man motorrummet så där fint? Det ser ju ut som en ny bil.
Nån form av petroleumavfettning och mycket gnuggande och svett. :-)-)

Mvh GK
perjac skrev:Tack för alla tips!

Fråga till tuxedo:

Vad jag vet sitter relät nånstans under panelen på passagerarsidan. Blir det verkligen varmt resp kallt beroende på om motorn är igång eller inte?
Vi måste fortfarande veta om du har en 88A eller 88B.

Jag skulle tippa på hallgivare/ svänghjulsgivare beroende på vilken modell du har.
perjac skrev:Tack för alla tips!

Fråga till tuxedo:

Vad jag vet sitter relät nånstans under panelen på passagerarsidan. Blir det verkligen varmt resp kallt beroende på om motorn är igång eller inte?
Reläet sitter mot torpedväggen, ett fyrkantigt avlångt vitt relä.

Vi måste fastställa vilken version av LH Jetronics du har, om du har en liten plastdosa i motorrummet vid baksidan av vänster fjäderbenstorn så har du LHJ 2.4

Se bild nedan, dosan sitter i närheten av bromsservon på fjäderbenstornet.

Bild

Mvh GK
Hej jag kan ha samma problem. Min bil har smådött och vart lite lustig på tomgång ibland och sen två veckor sen har den alltid startat kall och sen gått 10mil utan problem men sen när jag stängt av den så har jag inte kunnat starta den igen om jag väntar 30-60sec. men brukar gå och starta den direkt efter avstängning. Och har jag åkt korta sträckor, under 1mil så verkar den starta utan problem, så det uppstår när motorn blivigt ordentligt varmkörd verkar det som.

Men så igår så dog den på mig efter 2min tomgång vid järnvägskorsning när jag hade åkt 10mil. och den gick inte att starta fasten jag va på direkt o vred om. knuffa undan bilen och gick dom sista hundra meterna till ditt jag skull. ca 3h senare kommer jag tillbaka och den startar utan problem. kör 20min hemåt och den tvärdör när jag glider fram i 90km/h. gick inte och få liv i den på nå sätt under tiden jag rullade. 1 min efter jag stannat hoppar den igång igen. jag kör vidare, samma sak händer efter bara 3 km. men nu gick den inte och starta igen.

Idag när jag skulle till och köra hem den så va jag tvungen till att tanka och fylla luft i däcken efter 7-8 minuter väldigt lugn körning. SÅ jag sket i och stänga av bilen när jag tanka för att jag inte ville riskera nåt. gick bra. sen bort 100m till statoil för luften. där dog bilen när jag precis va klar, kasta mig in och den starta igen. sen han jag inte mer än svänga ut från statoil så stod jag där, mitt i korsningen. rulla undan bilen, satt i nästan en timme innan den starta igen. sen gick den hela vägen hem, ca 4-5mil. Väl hemma på parkeringen så testa jag och känna på ett vitt relä nere vid passagerarsidans fotplats. Det klickar vid tändning och sen samtidigt som bilen startar verkar det som. sen vänta jag 1min, mkt riktigt så startar den inte. reläet klicka således bara på tändningen och det andra klicket som vart när den starta uteblev. Men jag funderar på om inte reläet är till helljuset, då kopplingsschemat ser lika dant ut som ett relä till extraljus?

I vilket fall så tror jag starkt på svänghjulsgivaren, reläet, BTR eller kanske tändmodulen?

Men jag lossade ju på inkommande bränsle ledning vid fuelrailen och det spruta ut bränsle när man körde startmotorn, borde inte det utesluta reläet?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]