- tor 09 jun 2011, 23:48
Hej jag kan ha samma problem. Min bil har smådött och vart lite lustig på tomgång ibland och sen två veckor sen har den alltid startat kall och sen gått 10mil utan problem men sen när jag stängt av den så har jag inte kunnat starta den igen om jag väntar 30-60sec. men brukar gå och starta den direkt efter avstängning. Och har jag åkt korta sträckor, under 1mil så verkar den starta utan problem, så det uppstår när motorn blivigt ordentligt varmkörd verkar det som.
Men så igår så dog den på mig efter 2min tomgång vid järnvägskorsning när jag hade åkt 10mil. och den gick inte att starta fasten jag va på direkt o vred om. knuffa undan bilen och gick dom sista hundra meterna till ditt jag skull. ca 3h senare kommer jag tillbaka och den startar utan problem. kör 20min hemåt och den tvärdör när jag glider fram i 90km/h. gick inte och få liv i den på nå sätt under tiden jag rullade. 1 min efter jag stannat hoppar den igång igen. jag kör vidare, samma sak händer efter bara 3 km. men nu gick den inte och starta igen.
Idag när jag skulle till och köra hem den så va jag tvungen till att tanka och fylla luft i däcken efter 7-8 minuter väldigt lugn körning. SÅ jag sket i och stänga av bilen när jag tanka för att jag inte ville riskera nåt. gick bra. sen bort 100m till statoil för luften. där dog bilen när jag precis va klar, kasta mig in och den starta igen. sen han jag inte mer än svänga ut från statoil så stod jag där, mitt i korsningen. rulla undan bilen, satt i nästan en timme innan den starta igen. sen gick den hela vägen hem, ca 4-5mil. Väl hemma på parkeringen så testa jag och känna på ett vitt relä nere vid passagerarsidans fotplats. Det klickar vid tändning och sen samtidigt som bilen startar verkar det som. sen vänta jag 1min, mkt riktigt så startar den inte. reläet klicka således bara på tändningen och det andra klicket som vart när den starta uteblev. Men jag funderar på om inte reläet är till helljuset, då kopplingsschemat ser lika dant ut som ett relä till extraljus?
I vilket fall så tror jag starkt på svänghjulsgivaren, reläet, BTR eller kanske tändmodulen?
Men jag lossade ju på inkommande bränsle ledning vid fuelrailen och det spruta ut bränsle när man körde startmotorn, borde inte det utesluta reläet?