Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
hannesho skrev:Tack Tack Tack!! Polygrip gick inte, men en liten liten skruvmejsel fick upp den och nyckeln kom ut!! Ni anar inte vad skönt det är, har ju haft problemet ett tag:)
Ibland är det enkla fel! :wink:
av metalHJ
juste skrev:Hm förklara gärna för oss okunniga, vad är det för något? Alltså shiftlock override och varför finns den och varför fastnar nyckeln när man trycker in den?
En mekanisk säkerhetslösning för att du ska kunna växla om bilen eller tändningen av någon anledning brakar! I normala fall måste du ju ha nyckel i, motorn måste vara igång och du måste bromsa för att kunna växla från "P" till önskat läge. Detta är ju väldigt praktiskt om du t.ex. skulle behöva bogsera bilen, då måste du kunna få i neutral.

Varför nyckeln inte går att få ur vet jag inte på rak arm... Någon annan kanske har någon klok idé på varför?
av qan
metalHJ skrev:Varför nyckeln inte går att få ur vet jag inte på rak arm... Någon annan kanske har någon klok idé på varför?
Har inte det att göra med att man inte ska kunna "få på" rattlåset medan bilen rullar, har alltid jag trott iaf.
av metalHJ
qan skrev:Har inte det att göra med att man inte ska kunna "få på" rattlåset medan bilen rullar, har alltid jag trott iaf.
På en manuell bil kan du dra ut nyckeln, även om du skulle bogsera! Så jag tror inte det har med det att göra... Men visst, det kanske är större säkerhetsnivå på en automatväxlad bil.
av metalHJ
Det skulle ju dock kunna vara så enkelt på automatarna, att det är ett liknande system som Saab har på sina bilar! Att backen måste ligga i för att man ska kunna få ur nyckeln... Men på våra automatare måste växelväljaren ligga i Park, och vara låst i det läget om man ska kunna ta ur nyckeln. vilket den inte är om shiftlock override är aktiverat

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]