NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddan80
God kväll! Är nybliven medlem och Ägare till en V50 t5 -05. har haft bilen i ca 1 månad och den var nyservad när jag köpte den och har gått 14000 mil. Tycker det är mycket koksavlagringar när man lyfter på oljelocket och tittar ner i ventilkåpan. Vevhusventilationen verkar också ok(kände med tummen i hålet till oljestickan och det var bra sug där)Har förstått att det är longlife olja och många mil mellan servicarna och småkörning som ställer till det. Har själv alltid servat mina bilar vid 1000 mil vare sig det behövs eller ej.Även att oljan är 200 mil gammal så vill jag rensa ut lite gammal koks så jag Köpte 2 nya oljefilter och 6 liter Rusta Olja Pennasol Super Pace helsyntet för 400 spänn bara för att skölja ur motorn ihop med Omega 907. Har kört CrC Engine Flush i många av mina gamla bilar med gott resultat så jag tänkte prova Omega denna gång. satt för en stund sen på internet och kollade för skojs skull på Klassningen på oljan. det verkar ju faktiskt vara en jävligt bra olja!! på hemsidan skriver dom i produktbladet att den är 100% Syntetisk. Funderar ju nästan på att köpa en omgång till och slå i den efter utrensningen

Pennasol Super Pace
5w-40 Helsyntet

API SM/CF
ACEA A/3B3 A3/B4

Hur kommer det sig att dom kan sälja en sån bra olja så billigt?? kan denna olja kanske säljas under nåt annat känt märke med flashig etikett fast med 3 ggr så högt pris?

Mvh/fredrik
av Freddan80
Skulle ju som sagt bara skölja ur motorn och fastnade just för att oljan verkar helt ok för att kosta 299:-/5 liter.Jag har full koll på vad volvo vill att jag ska ha i bilen 0w-30 "A1/B1 A5/B5" speciel bränsle besparande olja" Vad är så känsligt att motorn inte skulle gå på nåt annat som te.x 5w-40 helsyntet(inte just rusas) köper inte tighta lagerspel speciella oljor. Körde inte volvo med mobil i många år?? Nu rekomenderar serviceboken castrols oljor.. Tycker det är snuskiga priser på te.x castrol edge typ 900 spänn för 4 liter och bilen rymmer 5.8 l.. Har definitivt inte tänkte köra bilen 2000 mil på samma olja vare sig man kan eller ej.. Byter du runt 1000 mil tror jag inte det spelar roll om du kör på nån syntet från ö&b eller nån svindyr märkes olja.Finns det nån här som rasat en motor under normal körning för att dom servat den med "billig" olja?? Och sen kan skylla på att det var oljan som gjorde det?? eller helt plötsligt fått lagerbank för att dom råkade parkera sin bil utanför biltema??Har aldrig haft så här ny bil så därför börjar jag undra vad det är som så känsligt med olja i nya motorer att man måste köpa den dyraste oljan butikerna säljer och absolut ingen annan. Finns det någon som kan svara på det för alla otaliga timmar jag spenderat på att läsa om oljor denna helg så har jag fortfarande inte hittat nåt svar. Mvh/ fredrik
Användarvisningsbild
av Funk
En olja med den klassningan är mycket riktigt som du skriver "en helt OK olja" och för bilar som inte kräver annorlunda specar är den fullt tillräcklig.. Dock är det inte så svårt att hitta oljor med samma klassning för 50-lappen om man letar lite.
Det är longlifeoljorna som drar iväg prismässigt...
Priserna i Sverige är dessutom äckligt höga, och det lönar sig rejält att handla från Tyskland, speciellt om man slår sig ihop några stycken.

/Thomas
av Freddan80
Är tyvärr inte nöjd med svaret ;-) VAD är det med just denna motorn som gör att man måste ha svindyr olja?? Finns dom med dubbelt så många hk och kör på biltemas syntet utan problem, Skulle inte tveka att slå den i bilen och byta efter 1000 mil..vill bara veta VARFÖR motorn kommer att skära ihop och dö bara för att jag INTE lyder volvo. Står ju to.m i serviceboken att du kan köra på te.x 5w-40 olja. Är det bara 0w-30 som gäller OM du ska köra på volvos serviceintervall på 2000 mil?? Ska man bara serva runt 1000mil så måste ju en bra 5w-30/40 funka alldeles utmärkt?? Jag har inga planer på att lämna in min bil och betala sjuka summor för nåt jag kan göra hemma i garaget. Har tänkt ha bilen i rätt så många år så spelar stämplar i serviceboken spelar inte mig någon roll när jag själv tar hand om bilen.

Tack för ett kanon forum/ mvh fredrik
av matzen10
Jag vet att det finns en ganska uttömande tråd kring oljor. För kanske 3-4 år sedan diskuterades det i detaljer av flera som var/är vansinnigt insnöade (kunniga) på detta ämne.
En sak fick jag klart för mej; det är oerhört komplext! Klassningen är en sak, sedan är det additiven i oljorna..

Enligt mig, som byter olja var 800-1000:e mil och kör "normalt", är det bäst att utgå från tillverkarens rekommendationer i första hand. Sedan kan man väl enbart gå på klassningen (typ 0-50) om man vet med sig att nästa oljebyte inte kommer att dröja. Så tänker jag iaf!

Länken till Castrol är utmärkt att ha som referens!
av Freddan80
Meningen var är att jag skulle skölja ut lite koks med en skitolja och nu är helt insöad i oljeämnet!!!Har läst så många oljetrådar så jag blir tokig!! Det är som du säger så jävla komplext plus att jag tycker inte man får nån vettig förklaring nånstans.. Det är det jag menar att hur kan man lita på att te.x castrol edge är ibland dom bästa oljor du kan köpa, när man sedan läser i olika oljetrådar att det finns billigare oljor som är precis lika bra!?! Är det en massa grymma additiver i dom dyra oljorna som gör att min motor och turbo kommer gå 50 tusen mil utan ett ändå ventiltick eller turbohaveri pg.a dålig smörjning. Jag har kört mina gamla audi/ford/opel/toyota/mazda/bmw på långt ifrån hyper oljor och jag gasat friskt utan något motorhaveri eller lagerbankande motorer eller onormala oljeförbrukningar. Min toyota körde jag över 12000 mil på castrols magnstec som många säger är så jävla skit för att den inte är hypertsyntetisk utan en mineral med lite additiver i..( om jag fattat det rätt) Den motorn gick precis lika tyst och fint när jag sålde den som när jag köpte den, och tog inte en heller en enda droppe olja mellan oljebyterna..Så en sådan jävla skitolja har jag mycket svårt att tänka mig att det är.. Nej jag ska ta mig fan köpa en biltemaolja och våga gå emot strömmen och köra många härliga mil till med bilen utan några nedslitna ramlager, kamaxlar eller turbohaverier.

Mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av Funk
Skillnaden mellan en ACEA A/3B3 A3/B4 och en B5 är att HTHS värdet är annorlunda, vilket gör att oljan tål högre temp och belastning innan oljefilmen brister. Om man jämför motorer en aning tillbaka i tiden så är det som gör att det krävs "bättre" olja smalare lagerbanor och snävare toleranser. Detta har gjorts för att reducera bränsleförbrukningen i första hand. Eftersom detta kräver tunnare olja så behöver dess egenskaper med avseende på filmbärighet likna den du får med en tjockare oja och grövre toleranser. Även förmågan att ta hand om syror och svavel lär vara bättre...

Fritt taget ur minnet efter en konversation med en motorguru på Volvo

Biltemaolja är inte så dumt, och dom har även longlifeolja specad för volvo till ungefär halva kostnaden jämfört med Castrol

/Thomas
av Freddan80
Tack Thomas blev lite klokare nu. Men det måste väl krävas plågande körning med motorn för att man ska behöva oroa sig att oljan inte klarar av att göra sitt jobb i form av smörjning? Men det hade varit roligt se ett test på två fabriksnya identiska motorer, en med te.x olja från rusta och en med te.x Edge köras i hårt i bänk ett x antal timmar och sen riva ner dom och mäta slitaget mellan dom två motorerna/oljorna. För oss som bara kör normalkörning tror jag en budgetolja duger alldeles utmärkt..ska inte älta detta mer nu med olja. Men information kan man inte få för mycket av..

Mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av Funk
Njae... rätt olja till rätt motor är melodin, och jag vet inte skillnaden i lagerspel mellan din bil och min -02 som skall ha 5w-40 ACEA A/3B3 A3/B4 och enbart listar A5LL som ett alternativ. Men hellre ett byte för mycket än tvärtom. Fast du spara ju en bra slant på attköpa från mapodo.de eller öldepot24...

/Thomas
Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]