Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
såg att stabilisatorstag/parallellstag kostar 149kr/st på biltema och att det inte var det svårast att byta.
skulle vara underbart om någon kunde beskriva hur man gör bytet i steg. om bilder finns så skulle det vara perfekt!

tack
av *pettson*
När du är på biltema så köper du en haynes bok. Sen läser du noga i den gällande framvagn. SEN byter du stagen så går det säkert utmärkt.
av robine
hej igen,
tar upp min gamla tråd ang ljud då jag tänkte ta tag i att byta stabilisatorstag/parallellstag.

Kan man göra detta byte på en OKQ8 mack? eller måste hjulen av? lyften som finns på OK i Stockholm (som jag sett) har bara där man kör upp bilen "rampen" och sen lyfter.
Vilka verktyg krävs för bytet?

Tack!
av *pettson*
robine skrev:hej igen,
tar upp min gamla tråd ang ljud då jag tänkte ta tag i att byta stabilisatorstag/parallellstag.

Kan man göra detta byte på en OKQ8 mack? eller måste hjulen av? lyften som finns på OK i Stockholm (som jag sett) har bara där man kör upp bilen "rampen" och sen lyfter.
Vilka verktyg krävs för bytet?

Tack!
Vad berättade haynes boken för dej? Hur sitter dom?
Angående verktyg är det omöjligt att berätta eftersom volvos, biltemas, mecas, skruvats inte har samma verktyg till monteringen, vi har dessutom ingen aning om vilken typ som sitter på din bil idag?
Du kan behöva torx, insex, blocknycklar, stålborste, rostlösare.
av robine
jag fick fram en haynes på engelska men hittade inte fram till stagen tyvärr..
OK. ursäkta min "dumma" fråga, men då behövs nämnda verktyg. tack
vet inte livslängden på dessa men gissar att det är org då jag inte sett några papper på att dom byts.
av *pettson*
Aha.. du köpte alltså ingen haynes eller? Har sett att dom som finns att ladda ned är på engelska.
Stagen finns under framvagn.
Användarvisningsbild
av taxi
om du har bestämt dig för att göra det själv så köp en haynes-bok ändå, den kommer säkert till användning fler gånger.
Och så en varning; om dina knarrstag har suttit på plats sen bilen var ny så kanske du behöver vinkelslip eller andra mer brutala verktyg också. Jag brukar aldrig ta isär mer än att jag kan sätta ihop igen och köra till verkstad om det skiter sig.
Lycka till
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag behöver både detta forum som stöd och hainesboken har Jag ibland med Mig ut när Jag skruvar.
Alltså båda mycket viktiga och det funkar för Mig på det sättet!

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]