Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Din multimeter skickar in ström själv när du har den på antingen pipläget eller resistansmätning. Dra isär kontaktstycket ska du göra ja.

Se det som att svart sladd på din multimeter är +12V och röd är testlampan. Sen följer du volvos anvisning.
Sätt svart sladd på anslutning 1 och mät med röd på 2-4. Får du en reaktion i mätaren när du trycker på någon knapp är den kabeln hel.

edit: själv är man elektriker och tycker det är så självklart att kunna att man inte kan förklara det för någon som inte kan :wink:
tackar så väldigt mkt :D ska testa detta under helgen, passar på och fråga dig också om du vet hur jag kolla resten av alla kablar till farthållaren, syftar på de 14 poliga kontaktstycket på styrboxen.. Suveränt om du vet hur jag kan kolla det.. Vet du om det ska sitta nån kabel på ansl 5 och 8? min saknar ju kablar där :???:
har idag kollat mer på spaken enligt din beskrivning päpplet. men jag får inte en reaktion på någon kabel med varken resistansmätning eller summer. så spaken förefaller stendöd :) eller vad säger du? nu återstår att mäta resten. (styrboxens 14 kablar) några tips på hur detta ska gå till?
jag höll den röda plus mätkabeln på stift 1 hela tiden och den svarta på dom andra tre, testade med on, off, set speed och resume på alla tre, men ingen reaktion på någon. mätaren fungerar, den piper när jag sätter ihop båda mätkablarna, dessutom så testade jag med summer mätning av pedalkontakterna och mätaren pep när jag tryckte ner pedalerna, precis som det ska.. så det borde ju vara spaken. finns det nåt mer och göra för att fastställa att spaken är död? kan jag koppla på ström från batteriet i bilen?

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]