Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av richey
Hej!

Jag har införskaffat mig nya stötdämpare och fjädrar till bilen som dels sänker den och dels gör den roligare att köra. Byte av de främre var inga problem. Dock så gick det inget vidare med de bakre.

Jag fick loss muttern som sitter på skruven som går igenom bakaxeln och dämparen.
Mitt problem var att få ut skruven!

När man försöker skruva ut skruven roterar den runt sin axel. Även gummibussningen och inre cylindern (tror jag) roterar med. Så får inte ut skruven hur jag än gör!

Någon som har ett bra tips/trix?
Har funderar på att ragga tag på en gassvets och smälta/elda upp gummit så man kommer åt skruven.

Tacksam för svar snarast!
Användarvisningsbild
av mrdan
Hehe, ja det är som Bengt skriver... ett helvete att få loss bulten. Jag använde vinkelslip och slipade bort skallen. Sen bände jag ut skiten, det kallas Våld!
av richey
Hehe.
Tack för alla tips.

Körde tigersåg underifrån och kapade av bulten på ena sidan.
Höger sida så räckte det att lossa muttern och använda en slägga (VÅLD).

Köpte rostfria bultar, brickor samt mutter istället för volvooriginal. Sparade 70 spänn =) Alltid nått.

Bra tips är att lossa fästet för k-hämmare bak istället för länkarmen. Sparade mycket tid där vid byte av dämpare.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]