Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har haft bilen i 2-3 månader nu, och är extremt nöjd med bilen! Har dock uppmärksammat en märklig vibration när lådan växlar från 3'an till 4'an. Det varierar lite hur påtagligt det är, och tycks inte påverkas av hårda eller lätta gaspådrag. Men jag tycker inte att lådan växlar över till 4'an lika vackert som på övriga växlar, och framförallt inte lika distinkt. Det känns lite som att den kastar i växeln, och i samband med detta kan det upplevas en liten liten vibration i bilen. Lite småsvårt att beskriva med ord.

Någon som är lite insatt i automatlådor kanske har en tanke på om det kan vara varningstecken för framtida problem? Oljan är inte anmärkningsvärt missfärgad och luktar inget konstigt, bilen har nu rullat 16500 mil. Men funderar trots detta att byta olja i lådan, då jag har olja som står sen tidigare.
Nej, om jag förstått det rätt så kan det inte annat än göra det hela bättre på de 4 stegade lådorna. De 5 stegade måste ju in till Volvo för någon konfiguration i samband med oljebyte.
Ska du bara göra ett vanligt oljebyte,eller skölja lådan komplett
med ny olja? Det bästa är en sköljning så du får ut all olja,tar du bara
ett vanligt byte så ligger det runt 3.5L ungefär,och i hela lådan är det
sammanlagt runt 7.6L
Målet var att skölja med hjälp av lådans egna pump! Har närmare 10 liter olja som står, så jag tror det bör räcka för att skölja igenom lådan...
Tja, vi får väl se hur oljan ser ut efter mina 10 liter. Oljan som är i lådan nu, anser jag är rätt fräsch både till färg och doft.

Tackar för svar! :-)-)
Är det någon som vet vilka rör jag ska använda mig av för att skölja lådan? På min gamla 960 kopplade jag dän oljerören framme vid kylaren och skarvade på med genomskinlig slang för att se när/om det kommer luftbubblor. Är det lika enkelt på S40?
Är oljekylaren för automaten integrerad i vanliga kylaren på 2.0T -00? Har inte haft isär så mycket så jag har haft chans att se några rör än...

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]