Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag har gjort det på en BMW 5-serie som stått länge. Vet inte hur stor skillnad det gjorde (bilen gick bra även innan) men det kändes bra och dessutom ingår ju ett oljebyte så själva flushen betalar man inte många kronor för.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Låter nog bättre än vad det är.. Vad jag vet så ska vilken motorolja som helst göra samma jobb som den där dialysmaskinen. :roll:

Saxar lite från reklamen:

Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv.

Om nu så vore fallet, varför finns det då delsyntetolja i hyllorna.?
Vore det så bra så skulle det nog finnas en sån maskin på fler ställen än det gör idag :wink:
av Lövet
Varför säljs det dåliga bilar när det finns bra bilar? 8)
Man säljer delsyntet för att det fortfarande finns snåljåpar som häller det i sina bilar.

Viss effekt verkar det ju ge i alla fall: http://www.maltemanson.com/resources/1/ ... antorp.pdf
Användarvisningsbild
av MechaniX
Jo, och TV-Shop hade ju nåt man hällde i och kunde köra utan både vatten och olja i motorn.. Det såg jag på tv att det funkade :mrgreen:

Men visst, en gammal kraftigt misskött motor har nog glädje av det, men knappast en normalskött modern motor. Oljans jobb är ju att smörja och rengöra..
av Lövet
Det är viss skillnad på Bilstein och TV-shop.
av semmelman
Ja var där i annat ärende oxå, AC, men flushen skulle kosta 1000 kr, ta en timme ungefär, å oljebyte annars går väl på 600 eller nåt så det var ju inte så farligt. Men nu blev det så att jag fick åka till annan firma för AC-problemen och när vi väl hade bilen uppe där så bytte dom oljan för ett par hundringar så jag gjorde det istället. Men jag tror nog det skulle kunna göra skillnad. Är det inte vissa Volvos som har problem med skit i kanalerna, detta skulle väl kunna förhindra det gissar jag?
av *pettson*
semmelman skrev:Ja var där i annat ärende oxå, AC, men flushen skulle kosta 1000 kr, ta en timme ungefär, å oljebyte annars går väl på 600 eller nåt så det var ju inte så farligt. Men nu blev det så att jag fick åka till annan firma för AC-problemen och när vi väl hade bilen uppe där så bytte dom oljan för ett par hundringar så jag gjorde det istället. Men jag tror nog det skulle kunna göra skillnad. Är det inte vissa Volvos som har problem med skit i kanalerna, detta skulle väl kunna förhindra det gissar jag?
Ingen av kanalerna som är problematiska har nåt flöde. Inte ens när man kopplar smörjsystemet baklänges så finns det ett flöde. Därför är jag starkt emot sånt här hokus pokus. Det gör naturligtvis rent där flöde går att få men ingen annanstans och det blir ytterst sällan avlagringar där just flöde finns.
Sen är det ju såhär att du flyttar skit från en del av motorn till en annan baklänges, vilket inte allt för sällan har resulterat i havererade motorer. Det händer ganska ofta i staterna och där är det en stor gruppstämning på gång mot just sån här rengöring. Kunderna har inte blivit kompenserade och företagen som gör rengöringen tar inte på sej ansvaret.
av semmelman
Okej. Fast vad då inget flöde? Har man kanaler med inget flöde i varför finns dom då? Och varför havererar en del motorer för den kanalen blir igensatt? Vänta lite nu är det inte ventilhusventilationen som blir igensatt, den kanske inte denna flushtvätt går i ens, ja då hjälper det inte mot det..? (alltså jag känner en kille vars motor totalhavererade för det var nån kanal som sattes igen av för att de fuskat med byta olja på en service eller vad det var, känt Volvofel skulle det va, jag kommer dock inte ihåg vad det var mer exakt då jag är lite dålig på sånt här)

Men det verkar inte hända här kanske metoden är annorlunda här än i USA?
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]