Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej,

Vet att det finns ett par trådar med liknande problem men jag tycker inte riktigt att beskrivningarna matchar mina upplevelser helt.

Jag är INTE bra på bilar (nyss tagit körkort) :) men skulle gärna vilja bli bättre så om ni har tips på något jag kan göra själv så uppskattas det.

Problem: på senare tid har Volvon efter cirka 10 - 15 minuters körning börjat skaka/pulsera i ratt och ibland hela bilen. När detta sker svarar inte gasen särskilt bra heller. Efter 5-10 minuter försvinner det, och gasen tar bra igen. Skakningarna uppkommer alltid vid lite högre farter (60+). Det låter lite som ett "tuggande". Lite "tuff-tuff" ljud sådär. Kanske lite som ett tåg. ??:-/

Jag har provat att kolla lufttryck givetvis, och efter justering har det blivit något bättre. Men problemet har inte försvunnit. Jag satte nya däck på de gamla fälgarna på däckverkstad, killen körde hjulen i någon maskin (balansering?) så det borde inte vara något problem där. Det ska sägas att jag hade samma problem med de gamla däcken.

Bilen är besiktigad i maj, fick nedslag på glapp höger styrled som bilens förra ägare fixade. Åtgärden godkändes.

Jag undrar:
Vad kan problemet bero på?
Vad kan det kosta att fixa?
Är det farligt att köra bilen?

Mycket tacksam för svar!
/Peter
av bodhii
När en styrled byts ska du göra en hjulinställning till att börja med! kostar 3-400 på en däckverkstad.

Balansering har du gjort.

Uppkommer det alltid vid samma hastighet? eller är det efter en viss tid?

börja med hjulinställning, framvagn.

Återkom efter det är gjort så får vi spåna vidare!
av bodhii
En tanka slog mig, eftersom du skriver att det är tidsrelaterat.

Kör ut på en rak grusväg eller någon sidväg där du inte behöver använda bromsen. kör ett tag och låt sedan bilen glida tills den stannar av sig själv. gå ur bilen och känn på bromsskivorna, Om någon är varmare än den andra så har du hittat problemet. Du kan ha ett anliggande bromsok fram. När du bromsar trycks kolven ut mot skivan och bilen saktar ner, men när du släpper bromsen så går inte oket tillbaka vilket ger ordentliga skakninar i ratt och bil. Om detta är fallet så kanske du lyckas motionera oket annars är det ett nytt ok samt skivor som gäller, då den gamla säkerligen blivit vind av värmeutvecklingen.
av karren
Tack för svar Bodhii!
Problemen uppstod, nu när jag tänker efter, efter att styrleden bytts...jag tror det iallafall.
Jag börjar med hjulinställningen, återkommer!
Tack igen!
av karren
Nu så!

Jag åkte till macken för att kolla lufttrycket i däcken nyss. Väl där provade jag att känna på bromsoken efter "bodhiis" tips. Gissa vad? Ett, vänster fram, var stekhett :D

Väldigt bra tips, återigen tack! Hoppas att det är det som orsakat problemen.

Nu återstår bara frågan: vad ska jag göra nu? Måste jag byta båda framoken? Är det svårt (är nybörjare som sagt)? Säkrast att göra på verkstad?

Mycket tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När ett ok är dåligt så byter man normalt båda oken på axeln i fråga.

Mvh GK
av bodhii
Hej igen!

Jag tycker du ska prova att motionera ut oket och se om det släpper, gör det de så behöver du bara köpa nya skivor från biltema tex, se dessutom över beläggen, behöver de bytas gör du det samtidigt. Bromsarna ska smörjas åtminstone 2 gånger per år för att vara i toppskick.

Tvättar man i praktiken aldrig bilen ligger a[…]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]