Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Inte speciellt konstigt med att det blir varmt? Skivorna kan bli så varma att dom glöder om man använder bromsen tillräckligt hårt och länge. GLÖM INTE att byta bromsbelägg nu efter det här. Dom beläggen som satt är förstörda.
Glödande bromsar? Tur att jag inte har sett det då skulle jag säkert bli nervös.
Tack för att på påpekade bromsklossarna, hade det i minnet men hade glömt av det tillfälligt!
apersson850 skrev:Som jag kör måste jag motionera bromsokens kolvar minst två gånger om året (vinterdäck på, vinterdäck av) för att de inte ska fastna permanent.
Vill fråga vad menas med i detta fall motionera, i detta fall?
apersson850 skrev:Som jag kör måste jag motionera bromsokens kolvar minst två gånger om året (vinterdäck på, vinterdäck av) för att de inte ska fastna permanent.
Vill fråga vad menas med i detta fall motionera, i detta fall? Om det är kolla och smörja kolven?
Ganska säker att han menar.... Tryck in kolven, tryck ner bromsen för att trycka ut kolven igen. Tryck in kolven.... Upprepa några gånger.
Kanske överanalyserar läget så säg till om det är så...

Skulle köra frugan till jobbet samt tanka, det blev en resa på knappa 1mil.
Hörde inget skrap eller dyligt när jag backade ur bilen från garaget.

Kände på fälg och bromsskivenavet efter bilturen. Fälg var sval på båda sidor. Vänster bromsskivenav var varmare än höger. Det var höger som kärvade igår. Kan det bero på att bromsen får arbeta mer aktivt som också gör att den var varmare?
Notera att ingen av dem var riktigt varma/heta(ännu).

Kan det varit så att det hänt nått när jag tvättade bilen?
Kommer i vilket fall inte chansa så jag åker snart och byter bromsoket.
bromsröret behöver du inte byta.
köp dubbelkoningsverktyg på biltema 299:- och en rörnippel
sen måste du ha en tång till att klämma ihop bromsslangen,
bara klippa röret så nära oket som möjligt sen på me nya nippeln å använd verktygen från biltema.
15min jobb förutsatt att oket lossnar och att du har rätt grejjer tillhands när du börjar.

att byta bromsröret mellan oket och slangen lär resultera i att du måste byta slangen åxå. samt behöva göra manövern me ny nippel och kona bromsrören under bilen där istället. och för och inte tala om luftningen efter det. kan vara riktigt jävligt och bli av me all luft

dessa jag syftar på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gsverktyg/

tror jula har nåt liknande åxå

även oket kan du köpa på biltema men då måste du köpa en renoveringsats från mekonomen eller meka eller nåt så får vettig kvallitet på dammskydden. dom på biltema oken kommer inte existera om 2 år ens.
iövrigt är biltemas ok helt ok till en "gammal volvo"
figge77 skrev:bromsröret behöver du inte byta.
köp dubbelkoningsverktyg på biltema 299:- och en rörnippel
att byta bromsröret mellan oket och slangen lär resultera i att du måste byta slangen åxå. samt behöva göra manövern me ny nippel och kona bromsrören under bilen där istället. och för och inte tala om luftningen efter det. kan vara riktigt jävligt och bli av me all luft
299:- + nippel... Bromsrör = 111:-...
Blev bromsrör... Att byta bromsröret/slangen på alla 4 bromsoken kostar lika mycket som att köpa koningsverktyg etc. Lär inte behöva byta några mer rör nu iaf.

Bromsröret släppte faktiskt från bromsoket så det behövdes inte bytas denna gången.

Bytte oket på vänster bak för 1 vecka sedan och där fick vi byta bromsröret och det var absolut inga problem med att få loss röret i anslutningen/förgreningen.
Inte heller var det svårt att få loss slangen från röret fram när vi bytte det oket för någon månad sedan.
Luftningen, nej det gick ju skitenkelt med en kille som hjälpte mig att pumpa på pedalen.

Nu är allt som kanon! Bromsoket såg inte alls roligt ut som jag bytte idag, fyfan... Den åkte rätt i bingen.
Tja, om Biltemas bromsok/packning är så dåliga som du säger, så håller dem alltså ca 1år mindre än Biltemas.
Biltema = 600:-, Volvo = 1400:-

Mattematiken är inte svår och mitt val faller då snabbt å lätt på Biltema =)
Är stolt med 3st Biltema bromsok på min bil nu. Bara 1 Volvo bromsok kvar att byta ut.

Nu hoppas jag slippa problem med dessa bromsdetaljer på några år iaf.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]