Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unox
Hej min bil har fått något märkligt fel. Jag har märkt att ibland så börjar den ryka blåvit rök. Det borde tyda att det är olja men det konstiga är att den gör det bara ibland. De ggr jag har märkt det har jag inte kört hårt eller så bara cruisat fram i 50-60 på fyran typ. Man ser i backspegeln att den rycker men den gör det bara i kanske 10 sekunder sedan ryker den inte mer. När den slutat ryka spelar det ingen roll om man plågar ur den järnet eller bara kör lugnt den ryker inget mer. Jag har märkt att den drar olja, inga jättemängder men ändå så att man får fylla på ibland. Kan tillägga att det märks inget i bilen när den ryker den går precis som vanligt.

Någon som har någon ide vad felet kan vara?

Jag har en s40 2.0t 2002 den har rullat runt 17000 mil tror jag.
av dannes40t
Den tanken som slog mig var magnetventilen(Evap) börjat krångla och "tömmer" bränsleångorna från kolkanistern fel. Men då borde du nog fått felkod.
av unox
Ok kanske kan kolla det där jag har faktiskt felkoder ibland. Men det har jag alltid haft det brukar vara bakre lambdan som ger felkod brukar dycka upp ca en gång i månaden.

Googlade lite på problemet och verkar som igensatt vevhusventilation kan ge rök då olja åker in i insuget. Jag öppnade mitt oljelock när motorn var igång och då skvätter det ut olja så borde det inte vara väl? Iaf har det var sån stekande hetta så jag har inte orkat kolla på det där än men det kommer väl nån regnig helg snart framöver.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]