Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har stora problem med 850ins koppling. Den funkade dåligt när ja köpte bilen å nu har de blivit ännu sämre. Har skitstort spel på pedalen innan kopplingen tar, vi pratat alltså om att ja får trampa genom mattan och dubbelkoppla för att kunna lägga i å ur växlarna om man ens lyckas med det.

Slavcylindern är bytt av förra ägaren å far min hjälpte mej å lufta häromdan å de kom knappt ut någe luft. Om man trycker in pistongen i cylindern för hand så tar de inte emot förän på sista centimetern. De finns bra med olja och innan de vart såhär illa så funkade själva kopplingsmomentet bra frånsett att man bara hade typ 3 cm å koppla med. Är det nån som vet va som e fel å hur man åtgärdar det? Är de huvudcylindern som spökar? Men om de e den, varför är slaglängden så vansinnigt lång på både pedalen å i slavcylindern? Borde inte kopplingen fastna mera då?

Har aldrig mekat Volvo förut så vet liksom inte riktigt vad som brukar gå sönder å inte.. Bilen har gått över 40 000mil å är från -93 om de hjälper någon?

Cissi
av *pettson*
Är du säker på att det är bra med bromsvätska till kopplingen? Det är nämligen så att du måste fylla på så det nästan är fullt för att det ska rinna över i kopplingsfacket. Det duger inte med att resten av behållaren är i stort sett full. Visst händer det att huvudcylindern blir dålig och även slaven, men i 9 fall av 10 räcker det med att fylla upp korrekt och lufta av.
Cissipissi skrev:Okej, för som läget e nu så är de lite över max-strecket på burken. Ska ja ha i mer å pröva menar du? :)
Det är ett litet fack i vätskebehållaren för just kopplingen,det är lätt att missa om
man inte vet om det.Kolla i bak på behållaren mot torpedväggen så ser du facket.
Jag har samma problem med min.
Råkade träffa ägaren innan den jag köpte den av, och det första han frågade var om kopplingen funka bra.
Han hade haft samma problem och sa att det var slavcylindern som släppte igenom olja förbi tätningen så att det blir olja på båda sidor om kolven.
Så jag har gjort som han sa, tryckte tillbaka kolven genom att sticka ner i kvastskaft eller liknande alldeles bredvid batteriet och snett ner mot motorn där armen går in i sprängkåpan.
Sen kan man köra ett par månader innan det är dags att göra likadant igen.
Kanske är enklare att byta cylinder men det funkar för mig och är gratis.
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]