Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Momentum skrev:
Guligan skrev:Tycker det är lite märkligt att förvänta sig fulltankad bil vid nyleverans. Det är väl inte så svårt att räkna ut vem som får betala den extra bränslekostnaden plus arbetskostnad i slutändan. Bruttovinsten för nybilsförsäljning ligger generellt på mellan 6-7 %, och när kostnader tagits för löner till sälj- och leveransavdelning, marknadsföring, lokalkostnader, utbildningar etc etc så kan en full tank bränsle i praktiken avgöra om affären fick röda eller svarta siffror.
å fan - det är av ren välgörenhet som man säljer bilarna - man gör bara en tusenlapp i vinst på bilen

Då borde min ÅF vara i konkurs redan, alltid full tank vid nybils köp, alltid en gratis lånebil vid service/verkstadsbesök, inga problem att låna demobilar i några dagar
Ja, och det är ju du som får betala för det, tro inget annat.

Med tanke på att nån ska tanka bilen och har lön för det, så tja, jag ser nog heller att jag sparar in de pengarna.

Men många här verkar ju tycka det är okej att jobba helst utan lön för säljare, undrar hur många av dessa som själva skulle gå till jobbet om de inte tjänade på det. Nej visst, då är det ju en själv det gäller, en heeelt annan sak.

??:-/
av Bitez
Men shit, vilka roliga argument... Alltså vem som betalar för vad är väl ändå lite luddigt. Jag vet inte vart ni köper era bilar där åf får knapt en tusenlapp över, men när jag köpte min senaste bil så landade den på 402.000kr, Efter mycket diskussioner,o då menar jag mycket så köpte jag den för 326.000kr. En nybestälning alltså. Så om jag nu hade accepterat första budet på 380.000kr, och köpt bilen, hade då Åf gjort enbart en tusing på min bil????

Då är det så att min åF gick back typ 60papp bara för att jag som är sååååå underbar skulle köpa av dom o ingen annan...????? <<< jag skulle inte tro det! så snälla bespara oss alla inlägg om hur kärvt det ärför olika åf, och hur lite pengar de tjänar per bil...

Jag var väldigt nära o beställaen 525d F11 för tre veckor sedan, förhandlade färdigt,men strula med finanseringen, jag lacka o köpte en S80. Det ordnade sig senare men gjort var gjort. Den resan va att bilen landadew på 475tkr. Åf sa rakr ut, 5% rabatt, annars ingen affär *punkt*. Det slutade med attsamma ÅF gav mig 9% för at göra affären... 4% skillnad på 475tkr är pengar.... :)
av Bitez
(ska slute skriva med en hand! va mycket fel det blir på inlägget :)))))))
av Tartryffel
Bitez skrev:(ska slute skriva med en hand! va mycket fel det blir på inlägget :)))))))
Vad gör du med den andra handen? :roll:
av Bitez
:D :D :D :D :D :D :D

*hemlis*
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tillägg: Säger inte att handlarna har det kärvt, men att det alltid i slutänden är konsumenten som betalar för allt som fås med.

Givetvis är det en förhandling, en förhandling som båda parter kan tacka ja till (= affär) och båda parter kan tacka nej (=ingen affär).
Och är det så att handlaren säger att du har fått si och så mycket rabatt redan, och inte kan/vill ge dig en full tank utöver, ja då är det väl dennes sätt att säga nej till affären på.
Precis på samma sätt som du som köpare har rätt att avstå en affär om inte priset är vad du tänkt.
Men att komma i efterhand, efter en avslutad förhandling (som man dessutom tackat ja till) och gnälla,det är ju bara patetiskt!
av Enzo
Alltså, jag talar inte om vad man avtalat med eller inte, man kan avtala med att man ska få 10 fulla tanka på köpet också. Men resonemanget om att man inte kan köra bilen utan bränsle blir ju larvigt, varför ska det i så fall gälla bara första tanken? Borde det inte gälla hela bilens livslängd?

Eller kräver ni armaturer i hela ert nya hus ni byggt också? För att inte tala om frysen fylld med kött.

Vilken tur att jag inte säljer vinkylar, det skulle bli en dålig affär om alla förväntade sig den fylld med fina viner.

Jag köpte ny säng häromsistens, men inte fan skickade säljaren med Jennifer Lopez så jag kunde inte använda den som den var tänkt.
av Bitez
gnälla i efterhand kan jag tycka är lite siså med, MEN alltså allvarligt talat, om du nu går o köper en bil för över 300tkr, och kan knappt köra ut ur parkeringen... eller att det kommer en nisse med en dunk i handen som ska fylla med 1-2liter soppa... Ärligt nu alltså, hade man inte som kund blivit mera nöjd om det nu fanns kanske 1/4 tank, eller t.o.m 1/2 tank med bränsle i bilen??? Jag tycker att bl.a mig själv så skulle en säljare framstå som grymt snål eller rent av inte serviceinriktad om jag fick en bil där lampan redan va tänd...

detta är min personliga åsikt, jag skulle då aldrig låta 10liter bränsle vara avgörande för en bilaffär, men skulle bli betydligt gladare, nöjdare om jag fick typ minst 1/4 bränsle i tanken... Det är väl inte så avgörande för hur mycket marginaler ÅF har??

Men men, det är min personliga åsikt, att vara "dumsnål" kallas det enligt mig...

ha de gött :)
Användarvisningsbild
av Suomela
Jag fick fulltank, men det var ju lite kompentation för att min bil blev ungefär 1månad försenad :)
Sen att jag fick 10% rabatt i princip på hela ny-bilen var ju en bonus :) men det är rätt vanligt verkar de som :)
Senast redigerad av 1 Suomela, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.