Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När jag har motorn igång och vrider ljusvredet till noll
så försvinner strålkastarna och på vänster sida tänds en 5 W parkeringslampa.
men på höger sida tänds den andra delen av 2-glödtrådslampan, 21 W.
Ska det vara så?
Den vänstra 21W-delen kan jag inte få fram varken med eller utan motorn igång.

Bild
Senast redigerad av 5 NisseHult, redigerad totalt 0 gång.
av Amarace
Du menar varselljusen? Normalt så ska ju 5w lysa jämt, oavsett läge på omkopplaren, men vid 0 och med tändning på så matas 21w också, därför lyser ju 5w om 21w tråden brunnit eller om strömmatningen till 21w är fel.
Du har med andra ord fel på matningen på den sidan.

(den enkla lösningen är att sätta ett relä som den 21w som fungerar styr och ut från relät drar man sedan till bägge sidor. Den svårare är att helt enkelt följa kablage för att hitta felet.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Amarace skrev:den enkla lösningen är att sätta ett relä som den 21w som fungerar styr och ut från relät drar man sedan till bägge sidor.
Har funderat på det också.
Blir det för mycket snedbelastning om jag kopplar utan relä?
av Amarace
Nja, snedbelastning blir det ju inte så mycket egentligen, men är det klen kabel är det ju dumt (minns inte hur grov den brukar vara), och säkringshållaren brukar ju vara nog så dålig rätt så ofta så att sätta ett relä är ju bara bra.
Användarvisningsbild
av SvenB
NisseHult skrev:Och vad är det nu då som är fel?
De fel jag kan se är att rubriken talar om dimljus, medan det tydligen är fel på varselljusen. Sedan framgår det inte vad du har för bil. De som svarat vet det tydligen, men inte alla.

Hej, har ett akut problem. XC90 D5 2019, 19400 mil[…]

Volvo car UX

Nu har jag fått in uppgraderingen och en sak[…]

Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]