- tis 31 maj 2011, 21:19
#534265
I helgen satte jag igång att fixa i ordning min 264 på allvar! Den startade fint och så vidare och allt fungerar förrutom laddningen! :(
Problemet märks först när batteriet börjar ladda ur! Då tänds laddningslampan svagt och sen starkare och starkare. Tillslut går det inte att starta bilen om den stängs av...
Jag har provat att mäta lite:
Nyladdat batteri: 13,35 Volt
I startögonblicket: ca 11 V
10 sekunder efter start: 12,80 V
30 sekunder efter start: 12,64 V
60 sekunder efter start: 12,50 V
120 sekunder efter start: 12,40 V
Spänningen sjunker alltså... Varvar jag upp så ökar spänningen till 12,60-12,75 men när jag släpper gasen så sjunker den snabbt ned till 12,40 där den verkar stabiliseras. Sedan sjunker det neråt några få volt till (ingen laddningslampa lyser än) när jag varvar så går det upp till 12,70 och sedan ned till 12,40 som innan.
Stänger jag av bilen så ligger volten direkt efter på ca 12,50 men ökar efter en stund till 12,70.
Vrider jag på fläkt, helljus osv. så sjunker spänningen ned till 12,20-12,15 (multimeter skiftar varje sekund) efter någon minut så skiftar det mellan 12,18 och 12,13. Det verkar som batteriet långsamt laddas ur. Slår jag av grejerna så stiger laddningsvolten till 12,40 igen.
Jag kan tillägga att generatorn (även dioderna) och laddningsregulatorn blev kontrollerade av en bilels-firma förra hösten och man sa att grejerna var bra.
Jag har spänt fläktremmar, rengjort poler & kabelskor utan det märkts någon skillnad.
Dessutom har jag mätt från generatorns B+(?) den grova röda kabeln som går via startmotorn till batteriet. När motorn är avstängd är spänningen här lika med den som är på batteriet och när motorn är igång så är det också så. (dvs laddningsspänningen är 12,40 V dvs.2. inget kontaktfel där)
Från generatorns D+(?) så går den mindre röda kablen till laddningslampan på den är det när motorn är igång 14,08 Volt :!: Vad innebär allt detta? Är tacksam för svar! Kan det vara så att generatorn är paj? T.ex. att B+ anslutningen är trasig innanför generatorns skal? För det är ju där man vill ha 14,xx volt!
Ps. det är en 80 Amperes Marschall generator!
Problemet märks först när batteriet börjar ladda ur! Då tänds laddningslampan svagt och sen starkare och starkare. Tillslut går det inte att starta bilen om den stängs av...
Jag har provat att mäta lite:
Nyladdat batteri: 13,35 Volt
I startögonblicket: ca 11 V
10 sekunder efter start: 12,80 V
30 sekunder efter start: 12,64 V
60 sekunder efter start: 12,50 V
120 sekunder efter start: 12,40 V
Spänningen sjunker alltså... Varvar jag upp så ökar spänningen till 12,60-12,75 men när jag släpper gasen så sjunker den snabbt ned till 12,40 där den verkar stabiliseras. Sedan sjunker det neråt några få volt till (ingen laddningslampa lyser än) när jag varvar så går det upp till 12,70 och sedan ned till 12,40 som innan.
Stänger jag av bilen så ligger volten direkt efter på ca 12,50 men ökar efter en stund till 12,70.
Vrider jag på fläkt, helljus osv. så sjunker spänningen ned till 12,20-12,15 (multimeter skiftar varje sekund) efter någon minut så skiftar det mellan 12,18 och 12,13. Det verkar som batteriet långsamt laddas ur. Slår jag av grejerna så stiger laddningsvolten till 12,40 igen.
Jag kan tillägga att generatorn (även dioderna) och laddningsregulatorn blev kontrollerade av en bilels-firma förra hösten och man sa att grejerna var bra.
Jag har spänt fläktremmar, rengjort poler & kabelskor utan det märkts någon skillnad.
Dessutom har jag mätt från generatorns B+(?) den grova röda kabeln som går via startmotorn till batteriet. När motorn är avstängd är spänningen här lika med den som är på batteriet och när motorn är igång så är det också så. (dvs laddningsspänningen är 12,40 V dvs.2. inget kontaktfel där)
Från generatorns D+(?) så går den mindre röda kablen till laddningslampan på den är det när motorn är igång 14,08 Volt :!: Vad innebär allt detta? Är tacksam för svar! Kan det vara så att generatorn är paj? T.ex. att B+ anslutningen är trasig innanför generatorns skal? För det är ju där man vill ha 14,xx volt!

Ps. det är en 80 Amperes Marschall generator!
Bilar jag har nu: Volvo 264 GLE -79 ' 245 GL -84 ' 244 GLT -84, 245 GL -87 ' 244 GLT -88 ' 245 GLT -91
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88