Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I helgen satte jag igång att fixa i ordning min 264 på allvar! Den startade fint och så vidare och allt fungerar förrutom laddningen! :(

Problemet märks först när batteriet börjar ladda ur! Då tänds laddningslampan svagt och sen starkare och starkare. Tillslut går det inte att starta bilen om den stängs av...

Jag har provat att mäta lite:

Nyladdat batteri: 13,35 Volt
I startögonblicket: ca 11 V
10 sekunder efter start: 12,80 V
30 sekunder efter start: 12,64 V
60 sekunder efter start: 12,50 V
120 sekunder efter start: 12,40 V

Spänningen sjunker alltså... Varvar jag upp så ökar spänningen till 12,60-12,75 men när jag släpper gasen så sjunker den snabbt ned till 12,40 där den verkar stabiliseras. Sedan sjunker det neråt några få volt till (ingen laddningslampa lyser än) när jag varvar så går det upp till 12,70 och sedan ned till 12,40 som innan.

Stänger jag av bilen så ligger volten direkt efter på ca 12,50 men ökar efter en stund till 12,70.

Vrider jag på fläkt, helljus osv. så sjunker spänningen ned till 12,20-12,15 (multimeter skiftar varje sekund) efter någon minut så skiftar det mellan 12,18 och 12,13. Det verkar som batteriet långsamt laddas ur. Slår jag av grejerna så stiger laddningsvolten till 12,40 igen.

Jag kan tillägga att generatorn (även dioderna) och laddningsregulatorn blev kontrollerade av en bilels-firma förra hösten och man sa att grejerna var bra.

Jag har spänt fläktremmar, rengjort poler & kabelskor utan det märkts någon skillnad.

Dessutom har jag mätt från generatorns B+(?) den grova röda kabeln som går via startmotorn till batteriet. När motorn är avstängd är spänningen här lika med den som är på batteriet och när motorn är igång så är det också så. (dvs laddningsspänningen är 12,40 V dvs.2. inget kontaktfel där)

Från generatorns D+(?) så går den mindre röda kablen till laddningslampan på den är det när motorn är igång 14,08 Volt :!: Vad innebär allt detta? Är tacksam för svar! Kan det vara så att generatorn är paj? T.ex. att B+ anslutningen är trasig innanför generatorns skal? För det är ju där man vill ha 14,xx volt! :wink:

Ps. det är en 80 Amperes Marschall generator!
Återstår att generatorn ej fungerar som den skall, kan vara kolen eller att släpringarna är dåliga. Har du extern eller inbyggd laddregulator?

Mvh GK
Volvo264GLE skrev:Problemet märks först när batteriet börjar ladda ur! Då tänds laddningslampan svagt och sen starkare och starkare. Tillslut går det inte att starta bilen om den stängs av...
Tyder på att något är fel i generatorn.

Jag kan tillägga att generatorn (även dioderna) och laddningsregulatorn blev kontrollerade av en bilels-firma förra hösten och man sa att grejerna var bra.
Ingen som helst garanti för att dom fungerar när du kommer hem...

Från generatorns D+(?) så går den mindre röda kablen till laddningslampan på den är det när motorn är igång 14,08 Volt
Ja hur 17 funkar detta?
Om det är 12 v i systemet kan det väl inte bli 14 volt helt appropå från det förmodade lösa laddreläet?
Nuså är jag hemma igen och skall fortsätta med mitt problem!
GK: Kolen har jag för mig är bra, släpringar vet jag inte vad det är men jag ska googla och laddningsregulatorn är extern (sitter bredvid höger huvudstrålkastare i hörnet).

NH: Det ska ju vara strax över 14 Volt när bilen är igång och laddar batteriet, det är vad jag vill ha! :wink:

Annars får jag ta och köpa en annan generator från en 760 borde vara lättare att få tag på! Kanske skulle en sådan vara bättre (Bosch) än en Marschall?!
Bosch kännns väl bäst :D Men jag tycker att SEV Marchall borde hålla mer än 10408 mil :O
Jovisst finns Bosch överallt men fästena är inte likadana på en vanlig B230/B2xx som på en B27e :?:

Allting på bilen fungerar utom laddningen som jag beskrivit, och jag vill tro att el-firman har rätt: att allt fungerar inkl. laddningsrelät. Så inga ljus flimrar eller så...

Har nu tagit loss generatorn och kollat kolen, som jag hade för mig så var det mycket kvar; ca 1 cm. De var jämnslitna och släpringarna (som kolen ligger an mot?) såg fina ut också, inga beläggningar eller annat.
Volvo264GLE skrev:...släpringarna (som kolen ligger an mot?)...
Stämmer bra
Leta reda på en anslutning på reläet som heter DF och ge den full batterispänning med en extra kabel medan motorn går.
Sjunker varvet: Byt laddrelä.
Sjunker inte varvet: Byt generator.

Eller föralldel, testa med att ge B+full batterispänning också.
NisseHult! Jag gjorde som du sa och med en extra kabel på DF så sjönk motorvarvet!
Med B+ menade du kanske D+. då B+ inte fanns på relät utan bara bakpå generatorn?

Så det blir väl till att skaffa ett nytt relä då och testa...

Du får gärna förklara hur man kan dra slutsatsen om vad som är fel genom att sätta på ström på relät?! :D

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]