Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fastnat när jag skulle rengöra spjällhuset. Fått loss allt utom kontakten - svart "plastbit". Ska man lossa den från spjällhuset, eller skall man följa sladden ner och ta bort kontakt någon annanstans?
Vill inte ta i eftersom jag inte vet hur man gör.
Om kontakten skall bort från spjällhuset, skall den rakt ut, neråt eller åt sidan?
Nja, rengjorde den när den satt fast för några dagar sedan, ingen förbättring (går ojämnt). Tog loss den denna gången, men kvar i kabeln, så rengjorde den på plats. Men kom åt mycket bättre och nu går den lite bättre.

Lutar dock åt nytt/renoverat spjällhus. Måste då få med sladd o kontakt. Det verkar lite knixigt, nån som har något tips?
Måste man ta bort startmotorn?
Hur får man loss kontakten i andra änden av sladden (eller hur man säger)?
Ska kolla felkoder givetvis, är ju inte så att jag gärna köper ny.
Men det där med uppdatera programvaran har jag fattat som att det bara minskar känsligheten för fel - sätter inte lampan lika lätt. Så ryckningar och törstigare motor är kvar oavsett.
Har kollat lite i forumgas, stackarna som köpt bifuel-volvo fick MM-spjällhus t.o.m. 07(?), med vit etikett dessutom. Enligt kommentarer där så är den nya programvaran enbart till för öka toleransen på slitet spjällhus, inte för att förbättra prestanda eller liknande, därför hade de inte den nya programvaran när de kom från fabriken.
Panerar att ha bilen ett bra tag så lutar åt atech2-renoverat, om det är spjällhuset som krånglar.
Om nu någon mer är här och läser och kan lika lite som jag fick jag svar i annan tråd om hur man får loss kontakten:
SubMarine skrev: Du måste lossa på ett av stagen till startmotorn för att få bort kabeln.
Alltså i "andra änden av sladden", kontakten på själva spjällhuset ska man inte röra.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]