- tor 02 jun 2011, 14:26
Båda är D5 MY11 med Cratus 20" och vi använde även mina textilmattor i båda bilarna. Med blotta örat hörde vi ingen skillnad, men mätaren visade en ytterst liten skillnad.
Laminerade rutor är av huvudsak splitterskydd vid ev. kollision och försvårar även vid inbrottsförsök, men ljudmässigt är det otroligt överdrivet. Svart på vitt.
Att folk sedan säger att de är väldigt tyst är dels för att XC60 m fl. är väldigt tysta i sig, men framför allt......de har inget att jämföra med. Att jämföra med en tidigare bil utan laminerade rutor etc. är inte relevant då det är helt olika bilar. Jämför äpple och äpple istället.
ulf_gbg skrev:En relaterad fråga om ljudisoleringen i bilen. Jag skippade, på inrådan, av min säljare, laminerade rutor då han påstod att ljudisoleringen i nya S60 var så bra redan utan laminerade rutor att jag inte skulle höra någon skillnad. Stämmer detta verkligen? Jag tycker att vägljudet är ganska störande. Kör med Volvos standard 17" Njord-fälgar.UlfLaminerade rutor har väldigt liten inverkan på ljudet i bilen. Har sett denna fråga femtielva gånger så vi gjorde nyligen ett test med min egna XC60 med laminerade rutor och jämförde med min kollegas XC60 utan laminerade rutor.
Båda är D5 MY11 med Cratus 20" och vi använde även mina textilmattor i båda bilarna. Med blotta örat hörde vi ingen skillnad, men mätaren visade en ytterst liten skillnad.
Laminerade rutor är av huvudsak splitterskydd vid ev. kollision och försvårar även vid inbrottsförsök, men ljudmässigt är det otroligt överdrivet. Svart på vitt.
Att folk sedan säger att de är väldigt tyst är dels för att XC60 m fl. är väldigt tysta i sig, men framför allt......de har inget att jämföra med. Att jämföra med en tidigare bil utan laminerade rutor etc. är inte relevant då det är helt olika bilar. Jämför äpple och äpple istället.