Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ulf_gbg skrev:En relaterad fråga om ljudisoleringen i bilen. Jag skippade, på inrådan, av min säljare, laminerade rutor då han påstod att ljudisoleringen i nya S60 var så bra redan utan laminerade rutor att jag inte skulle höra någon skillnad. Stämmer detta verkligen? Jag tycker att vägljudet är ganska störande. Kör med Volvos standard 17" Njord-fälgar.Ulf
Laminerade rutor har väldigt liten inverkan på ljudet i bilen. Har sett denna fråga femtielva gånger så vi gjorde nyligen ett test med min egna XC60 med laminerade rutor och jämförde med min kollegas XC60 utan laminerade rutor.
Båda är D5 MY11 med Cratus 20" och vi använde även mina textilmattor i båda bilarna. Med blotta örat hörde vi ingen skillnad, men mätaren visade en ytterst liten skillnad.

Laminerade rutor är av huvudsak splitterskydd vid ev. kollision och försvårar även vid inbrottsförsök, men ljudmässigt är det otroligt överdrivet. Svart på vitt.

Att folk sedan säger att de är väldigt tyst är dels för att XC60 m fl. är väldigt tysta i sig, men framför allt......de har inget att jämföra med. Att jämföra med en tidigare bil utan laminerade rutor etc. är inte relevant då det är helt olika bilar. Jämför äpple och äpple istället.
Ikon skrev:Att folk sedan säger att de är väldigt tyst är dels för att XC60 m fl. är väldigt tysta i sig, men framför allt......de har inget att jämföra med. Att jämföra med en tidigare bil utan laminerade rutor etc. är inte relevant då det är helt olika bilar. Jämför äpple och äpple istället.
Märkligt! Jag har nämligen gjort exakt samma test med totalt annorlunda resultat. Bilen utan laminerade rutor var klart bullrigare. Ett par decibel på mätaren men tydligare med öronen.

Kan ju ha berott på något annat men bilarna var identiskt utrustade. Båda var R-design, den ena var beställd utan laminerade rutor av nån anledning (trodde det var standard). Skillnad i tjocklek på rutan var tydlig. Givetvis ger tjockare glas en bättre ljudisolering.

Så, tveka inte att lägga till laminerade rutor om ni inte väljer ett paket där det ingår.

/ Jacob
engrogg skrev:Tänk på att dB skalan är logaritmisk, alltså varje ytterligare 3dB är en fördubbling av ljudnivån :)
Japp, men "dubbelt så högt" låter som att det skulle vara en extremt stor upplevd skillnad och det är det oftast inte, även fast den faktiska ljudenergin är dubbelt så stark.

~3dB var för övrigt skillnaden mellan de laminerade och icke-laminerade. Båda hade tygmattor.

/ Jacob
Som sagt...jag har själv laminerade rutor och är inte på något sätt motståndare till det (jag fick med det i och med Herrgårdsvagnspaketet) men jag vill bara påvisa att det är ganska överdrivet ang. ljudnivån.

Det är inte bara tjockleken som spelar in. En laminerad ruta är marginellt tjockare. Det beror på att det är två rutor som är ihoplimmade men en speciell plastfilm mellan. Dock är dessa två rutor ganska mycket tunnare än enkelrutan som man har vid ej laminerade rutor så det är ju inte direkt dubbel tjocklek. MEN det är också olika sorters glas, där enkelrutan har en helt annan härdning en ett säkerhetsglas. Därav kan man inte bara jämföra tjockleken.

Det är klart att om du tonar en ruta med solskydd tre gånger istället för en så blir ju rutan tjockare och teoretiskt bättre isolerad, men märker man någon skillnad på ljud......tror faktiskt inte det.

Det ska också tilläggas att de mesta bullret i en kupé vid körning kommer framifrån och underifrån. Därav kan det skilja väldigt mycket i ljud om bilen är sänkt eller inte, vilka hjul/däck bilen har m.m. Och då har sidorutorna inte så mycket med det att göra, utan framförallt isolering mellan motorrum/kupé samt isolering i golv.

Vår digitala ljudmätare hade ett spann på 0,5 dB och den pendlade mellan 0,5 - 1 dB som om du hade 3 dB skillnad så kan det inte varit samma förutsättning på bilarna. De måste haft olika dimension på fälgar/däck.

Smaken är som baken, men om jag ex. skulle beställa en V60 så tar jag mörktonade rutor före laminerat glas alla dagar i veckan

Sorry for OT
Ikon,

Hur kan du vara så säker på att det är mitt test som har olika förutsättningar och inte ditt? (bilarna hade samma däck/fälgar, osäker på hur slitna däcken var dock men det var jämngamla bilar) Det kan ju lika gärna vara din bil som är något bullrigare än den utan laminerade rutor vilket minskade skillnaden?

* Alla bilar jag åkt i med laminerade rutor har haft ett lugn i kupén som jag inte upplever i bilar utan laminerade rutor.

* Volvo säger att laminerade rutor ger bättre ljudkomfort.

* De flesta som testat verkar dela uppfattningen att laminerat är tystare.

Sen att du hellre väljer tonat är ju ditt val. Men att säga att det inte är nån skillnad i ljudkomfort är felaktigt enligt mig.

Bäst är väl att beställa laminerat från fabrik och lägga på toningen efteråt istället så får man både och.

/ Jacob
Jag är ganska säker på vårt test p.g.a följande:

Jag är säljare tillsammans med 6 andra på mitt jobb. Vi är tre som har exakt samma tidsintervall på våra tjänstebilar.
Vi var två av oss tre som beställde XC60 med exakt samma spec. vid exakt samma tillfälle. Det enda som skiljde var just Herrgårdsvargnspaketet och att jag valde navigation. Vi fick således våra bilar samtidigt och vid testet hade våra bilar gått ca 1200 resp. 1500 mil. Tror inte de 300 milen, min navigation, elbaklucka och tonade rutor gör gigantisk skillnad på ljudnivån. Därför anser jag att skillnaden är i detta fall obefintlig.

Vad du upplever i de bilar du åkt i är du din reflektion.....vem säger att den är rätt?

Volvo säger att laminerade rutor kan påverka komforten.....men de har inga tester eller siffror att visa.

Och frågar du flera Volvo-säljare så får du nog flera olika svar.

Saint Gobain talar hela tiden om säkerhetsrutor med UV-skydd och vattenavstötning. De nämner nog inte ljudvolymen alls.

Att tona rutor i efterhand är inte alls samma sak......då använder man solfilm......från fabrik är det mörkt glas.
Det låter som att du har gjort ett ordentligt test. Vi får konstatera att vi har olika slutsatser i våra test och sen får var och en bestämma sig för vilka rutor de väljer på bilen. Jag tycker att all ljudkomfort till det bättre är viktigt, även om det bara skulle handla om en decibel. Det är stor skillnad vad man hör vid direkt jämförelse och vad man upplever vid långkörningar t.ex.

/ Jacob

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]