Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
Hej på er. Jag har en liten fundering....

Min V70 -97 med 195-däck är så otroligt spårkänslig.
Kör jag på E4:an kan jag i princip släppa ratten och den följer vägen själv.

Kan ju låta som ett litet problem men det är inte så roligt när det är mycket dåliga asfaltsvägar som körs dagligen. Det blir så himla ostabilt och känns nästan som om det börjar vobbla i spåren. Är jobbigt att måsta ligga mellan spåren hela tiden i högre farter (typ över 60!).

Vad beror det på? Det är inget som kärvar.... Har kollat. Bytt alla leder tidigare (3 månader sedan) samt hjulinställning och helt nya däck. De är inte obalanserade.

Min gamla 240 är otroligt mycket mer stabil i spåren.

Kände samma känsla på en tidigare bil som också hade 195-däck. Kan det vara så enkelt att det är känsligare med bredare däck? Såpass mycket att det gör denna skillnad...? Tur man inte har en nyare sportigare bil med bredare lågprofildäck för då skulle man väl inte orka hålla emot ratten.

Finns det nåt att göra (på bilen.... på vägarna skulle mycket behövas göras).

/M
av SubMarine
Låter som att hjulinställningen är fel, men det hade du ju redan kollat. Gjorde du framvagnsinställning eller fyrhjuls? Bakhjulen måste nämligen stå rätt för att framvagnsinställningen ska bli bra.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har den alltid varit sån? Alltid kört på samma däck? "Fel" däckmönster kan göra en bra bil helt hopplös. Men vissa vägar som är hårt åtgångna av den tunga trafiken och dubbdäck får ju tydliga hjul-diken som gör att skuldran på däcket klättrar på sidan och det känns som bilen spårar konstigt.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Det var enomt stor skillnad på min gamla bil mellan 225 ner till 215, och två mm ändring av ET (mer ET=smalare spårvidd). Som natt och dag. Jag misstänker att det var båda delarna som bidrog till förändringen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Vad har du för Toe fram?
av magseg
Hej.

ThomasT: Har inte mätt...

Kebabpizza: Bara haft den i 3 månader. Har rätt bra däck. Ej lågpris fram. Det är precis det du beskriver jag upplever.

SubMarine: Fram gjordes vid byte av styrled och spindelled för 3 mån. sedan. 4-hjul gjordes av tidigare ägare för 7 månader sedan.

Får väl göra om det efter besiktningen i sommar för att se att allt är OK.

/M
Användarvisningsbild
av ThomasT
magseg skrev:Hej.

SubMarine: Fram gjordes vid byte av styrled och spindelled för 3 mån. sedan. 4-hjul gjordes av tidigare ägare för 7 månader sedan.

/M
Om man byter styrleder är det väl sannolikt att man pajjar Toe inställningen?

.
av *pettson*
ThomasT skrev:
magseg skrev:Hej.

/M
Om man byter styrleder är det väl sannolikt att man pajjar Toe inställningen?

.
Inte bara sannolikt. Man har gjort det big time. Det är så små marginaler att man faktiskt har större chans att vinna på lotto än att få det rätt igen utan mätning.
av magseg
Fram justerades efter bytet av styrleden. :wink:
/m
av *pettson*
magseg skrev:Fram justerades efter bytet av styrleden. :wink:
/m
Och förnyad kontroll bak gjordes samtidigt? Eftersom man just utgår ifrån bakvagnen när man justerar framvagnen ;-//

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]