Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för ett mycket utförligt svar där pettson.

Alla kanter/grader är avslipade, blev ändå tajt att få på bromsskivan. Då kanske jag släppte tillbaks lite för mycket. Släppte så mycket att hjulet gick fritt (dock så hörde man ett svagt skrapande).
Expandern och spännaren fungerar/fungerade klockrent, kollade det innan återmontering.

Däremot har jag aldrig gjort så som du skriver ang. att köra och justera igen osv.
Om det är den hävarmseffekten man behöver för vajern, så kanske det kan räcka med att släppa lite på spänningen i kupén? Skall prova detta först imorgon och annars så blir det att göra om proceduren.
Jag har haft äldre bilar än dessa Tänker nu på en opel ascona och saab 99, dessa har haft auotomatisk justering av handbromsen, fast dessa har varit betydligt äldre. Hur ofta behöver man justera handbromsan 850 i allmänhet.
av *pettson*
Tajt att få på skivan? Den monteras med backarna indragna så den ska gå att kasta på lätt som en plätt i totalmörker. Justeringen kan bara utföras med skivan på plats igenom servicehålet i skivan utan att den plockas av och på, där ska den sen justeras ut till totalstopp och sen in igen så den ligger på lite grand, du ska känna att bromsen ligger på lite. Annars blir det totalt fel
Ja, det vart svårt att få på den gamla bromsskivan igen trots att allt stod rätt till. Vart MYCKET rost å höga kanter som vart tvunget å slipas ner.

Dock så bytte jag skivorna idag och ett bromsok, dem nya skivorna gled på som smör.

Gjorde om all justering men den vill inte riktigt nypa helt. I uppförsbacke fick jag bilen att stå stilla, kom väl upp i ca 7 hack.
I nedförsbacke rullade han riktigt långsamt framåt... Blir väl till att justera igen. Denna gången så lät jag backarna ligga emot lite så det hördes och kändes.
Aktiverar den här tråden, onödigt att börja en ny. Fick för Mig att Jag skulle justera handbromsen, skaffade torxen som fattades till vajern, ställde bakjulet på kl 12.00. stack in en skruvmejsel i det lilla hålet på trumman men hittade inte inte taggarna på hjulet som ska röra på sig. Försökte lysa men det hjälpte inte, provade kl 6.00 även andra men icke. Ska det knäppa till när den rör sig. Har läst mycket i ämnet så detta borde Jag kunna.
Har bytt skivor och backar och smort enl. ovan. Nu tar handbromsen dåligt, ställde den så det tar emot på hack 2-3 typ( vid hjulen) men den tar dåligt. Hajjar inte riktigt hur spakjusteringen funkar, vad kan jag justera där så den tar bättre? Wiresarna var inte fastkärvade så det går bort. Är på väg att skruva nu så är det någon som kan tipsa så har jag med datorn i garaget :)

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]

Ser ut som att du har gjort helt rätt. Tvivla[…]