Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persson88
#534555
hej!



har en v40 2.0 -98 som är i stort behov av ett framvagnsrep , så har inhandlat på biltema: nya bärarmar, nya stabilisatorstag, yttre styrleder och nya fjäderbensfästen (skruvat.se) , monterade nya fram dämpare för 2 mån sen.

så tänkte höra om det är nått speciellt att tänka på när det ska bytas ? ex nya muttrar bultar osv ? och har av tidigare erfarenhet fått veta att dom yttre styrlederna sitter som F*N! nån som har nått smart knep ?


Mvh Persson!
Användarvisningsbild
av vetten
#534601
Fram vagnsinställning bör du ju göra och vad beträffar styrleder så vinkelslip och lagom mycket våld, nej dom brukar inte bjuda på mer motstånd då, det spelar ju ingen roll om du skär bort muttern och sen knackar loss resten eftersom det ändå ska dit nytt. Några välriktade slag brukar sen hjälpa för att skiten ska lossna.
av rudarmy
#534612
dom yttre styrlederna sitter som F*N!
sitter lås-sprint på leden mot hjulet, å låsmutter på staget!

mvh bengt
Användarvisningsbild
av Tomas88
#534846
Utan att ha bytt mer än stabilisatorstag själv så kan jag ge rådet att se till att ha nya skruvar och muttrar tillgängliga.
av sssjej
#535110
Om du inte har en spindelledsavdragare, Biltema art.nr.19-1253, KÖP!
Den är ovärderlig när styrledens kona ska ur. Och när du lossar muttern, du kanske inte får ur saxpinnen förresten. Det gör inget, skruva på bara den går av. Och ta bort muttern helt innan du ska pressa ur konan, annars riskerar du att hela tappen med konan snurrar, eftersom den inte är låst i konan då.
Om du använder spindelledsavdragaren, spänn åt den lagom hårt, överdra inte. Slå lite med en hammare på sidan för att få konan att släppa.
Använd rostlösning på allt som ska skruvas loss, men det gör du väl alltid. Låt det få verka ett tag. Man kan gärna spruta på dan innan, eller flera dar innan man ska meka.
av metalHJ
#535250
Jag vet inte, men jag förmodar att de nya bärarmarna TS har köpt är kompletta med integrerade spindelleder! Därav slipper han problemet med att lossa och montera lederna...

I övrigt, en hel del våld, vilja och tålamod! Alla grejor du ska byta, kommer sitta som fan och det kommer vara skitigt satan. Se därför till att ha tillgång till reserv bultar/muttrar, då det kan vara nödvändigt att kapa sönder delar för att få dän det.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]