Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av munin
Köpte en v70 2,4t -02 för ett par veckor sedan har nu upptäckt att skivorna är skeva vilket tydligen är ett vanligt problem. Pratade med försäljaren och dom provkörde bilen och konstaterade att skivorna var lite skeva. Nu till problemet dom vägrar att åtgärda på garantin trots att jag har 3 mån mrf garanti, någon som har erfarenhet om detta är ett garanti jobb. Vore bra med synpunkter innan man fortsätter att bråka med dom, handlaren i fråga är upplandsmotor.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
SOLKLART garantifall...
Notera att du ALLTID innehar 6 månaders garanti vid köp av begagnad bil hos en bilfirma, ej 3 som de påstår.
Läs vidare på http://www.konsumentverket.se

Med de fall jag behandlat åt vänner o bekanta kan jag bara be dig att hänvisa till Konsumentlagen.

Tjafsar de mer och vägrar byta, ta kontakt med din konsumentrådgivare i din kommun.

Återkom gärna med svaret.

Mvh/ Bengan
Användarvisningsbild
av greeeken
MRF garantin är 3 månader.
Hade samma problem med Bilia i haga norra fixade utan problem
Prata med verkstads chefen o om han inte vill byta så prata med Konsumentverket vilket jag oxå har gjort i ett annat fall.
Gissa om dom nötterna fixa bilen på en gång.

De ingen snack om saken ,det är ett garanti jobb.
Vart har du köpt bilen?
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Nej, det ÄR 6 månaders garanti.
MRF-garantin är på 3 månader, men köper du en begagnad bil på en bilfirma är det 6 månader som gäller.
Står i lagen och frågar du en säljare, så tittar de ned och säger tyst -mmm, det är 6 månader men det vet inte många om.
De hade med det på PLUS på tv:n för ett år sedan, och det ÄR 6 månader.

Bli inte lurad av att de bara ger en MRF-garanti!

B
Användarvisningsbild
av munin
Tack för synpunkterna återkommer senare med info hur det går.
/Matte
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja jo hos volvo får du 12 månader eller 1500 mil
Dom 3 första är MRF garanti,det är det jag menade
av zenobia
Jag köpte nyss en S80 T6:a där bilen drar snett. Var inne på Volvoverkstaden för koll. De sa att det var en "trafiksäkerhetsgrej" och att garantin täcker det.

Motivera ditt problem med "trafiksäkerhet" så får vi se hur det går. Och som vanligt, ger sig inte den första "jeppen" så be att få tala med hans chef.
Användarvisningsbild
av munin
Har pratat med ansvarig för garantiärenden och uppgörelsen blev att jag står för en del av kostnaden liten del av arbetskostnaden och nya bromsklotsar då dessa ligger utanför garantin(ska ju bytas om man byter skivor). Eftersom skivorna var ytterst lite skeva känner jag mig nöjd med uppgörelsen. I övrigt har jag fått ny airbag i förarstolen då SRS-lampan började lysa och fel konstaterades på den, de har även bytt låsenheter i dörrarna då knappen på passagerar sidan hoppade upp efter låsning, detta utansomhelst diskussion :)
Användarvisningsbild
av olafixar
munin skrev:Har pratat med ansvarig för garantiärenden och uppgörelsen blev att jag står för en del av kostnaden liten del av arbetskostnaden och nya bromsklotsar då dessa ligger utanför garantin(ska ju bytas om man byter skivor). Eftersom skivorna var ytterst lite skeva känner jag mig nöjd med uppgörelsen. I övrigt har jag fått ny airbag i förarstolen då SRS-lampan började lysa och fel konstaterades på den, de har även bytt låsenheter i dörrarna då knappen på passagerar sidan hoppade upp efter låsning, detta utansomhelst diskussion :)
Vad bra att det fixade sig...så då kan du rekommendera att man gör affärer med upplandsmotor då :-)-)
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]