Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jerry945
Hej

Har bekymmer med min 945á som jag bytt motor i för någon vecka sedan men här kommer hela historien.

Har ägt bilen i flera år och den har läckt olja som ett såll pga dåliga/trasiga kolvringar. Nu blev jag tvungen att åtgärda felet och då beslöt jag mig för att byta motor. Jag fick tag i en begagnad motor från skroten en 96á ltt som gått 18 000 mil. Bilen jag har är en 98á uttagen i slutet 97. Innan bytet gick bilen bra på höga varv men var slö på låga varv.

Hur som helst gick motorbytet bra och den hamnade på plats efter en helgs arbete. Problemet jag har nu är att den klipper tändningen när man trycker på ordentligt, speciellt om man trycker på så den får jobba hårt på låga varv. Dessutom känns den något slö och vill inte varva ur ordentligt. Laddtrycket är uppställt med annan tryckklocka till 0,7 och chippad med turbocenter chipp (Har även prövat med orginal och BSR chipp utan resultat). Kör man lugnt går den som en klocka.

Inga felkåder finns i systemet.

Har kollat efter läckage på tryckrör, tryckslangar och intercooler.
Dubbelkollat allt kablage att det sitter ordentligt.
Alla givare, grenrör och innsug är överflyttade från den ursprungliga motorn.

Någon som har några idéer om vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Klipper den vid samma laddtryck hela tiden, det finns väl en funktion som skall skydda mot övertryck och du har ju en LTT

Mvh GK
av Jerry945
Har samma laddtryck som innan motorbytet.

Dessutom finns det väll ingen tryckgivare? Om det finns berätta gärna var den sitter, för jag har hittat den inte :)

Det är inte vid samma laddtryck problemet uppstår. Varvar jag ur den så funkar det bättre.

Jag funderar på om det kan vara något på bränslesidan som spökar. Hör inga spikningar men knacksensorn skall väll klippa tändning om den uppfattar spikningar? Bilen har alltid gått sämre (känts tröttare) med mindre än halvtank.
av Jerry945
Odin skrev:Kanske nån av bränslepumparna?

/ O

Det är inte omöjligt att det är det, men på 98án sitter det väll bara en pump i tanken och varför skulle den gå sämre direkt efter motorbytet?
Användarvisningsbild
av Odin
[quote="Jerry945]
Det är inte omöjligt att det är det, men på 98án sitter det väll bara en pump i tanken och varför skulle den gå sämre direkt efter motorbytet?[/quote]

Tänkte mer på att pumpen i tanken kanske är på gång att rasa, efterssom bilen går muggigare med mindre än halvtank.

/ O
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]