NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
jag kört oftast i ca 100 kmh 6 mil enkel väg sedan lika hem.. inge stadskörning.. låg ibörjan på 0,55 när bilen var ny.. nu upp emot 0,7.. volvo vägrar göra något..
av Thor86
Då är det helt klart något fel på den, frågan är vad? För den bör hålla sig runt 0,45 vid de förutsättningar. En manuell D5 vill ha runt 0,5 vid 100

Hade jag varit i din sits hade jag frågat på andra volvoverkstäder tills man hittat någon som vill göra något åt det. MW78 i den här tråden verkar ju ha fått rätsida på det.
av hanss
Har 20mil till nästa volvo verkstad.. Känns surt att man skall behöva offra en jobbdag för att få bilen till verkstad när man har en på orten..

Jag har varit inne och berättat att jag tycker bilen drar mycket och att den rycker och inte beter sig riktigt normalt. Får som svar att bilen beter sig så när den är ny och att ryckningarna är "AC-ryck" även om jag försöker förklara att ryckningarna är bra mycket kraftigare än så bryr de sig inte.. Bilen har snart gått 1050 mil och jag har svårt att se att förbrukningen helt magiskt skulle sjunka från 0,7 till 0,5 när trenden är att förbrukningen går uppåt.

Men jag kan absolut ingenting om bilar så jag har svårt att argumentera. Köte en ny bil för att slippa problem och få hjälp direkt det är något.. Man känner sig ju ganska lurad..
av Thor86
Jo det vara ju lite i längsta laget

Fast en sak som är av oerhörd betydelse när det gäller snåltrimmade dieslar är att alla varibler måste vara rätt för att den faktiska förbrukningen ska bli låg. Vore intressant att se vad din bil skulle få för värden i en EUcykel körning, sannolikt skulle den inte komma under 120g co2, om ens under 140g.

Annars är tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata, tjata ett alternativ för tillslut borde de få tummen ur och kunna åtgärda det.

Stå på dig!!

Edit: Jag var visst lite för snabb med att svara
Jag har varit inne och berättat att jag tycker bilen drar mycket och att den rycker och inte beter sig riktigt normalt. Får som svar att bilen beter sig så när den är ny och att ryckningarna är "AC-ryck" även om jag försöker förklara att ryckningarna är bra mycket kraftigare än så bryr de sig inte..
En sån person borde inte ha ett jobb där det är kundkontakt. Sen okej att bilen beter sig så de första 100 milen men därefter bör man kunna betrakta den som inkörd med dagens tillverkningsprecision. Sen med tanke på att du har ett ökande snitt så är det helt klart något som inte står rätt till förutsatt att körförhållandena är det samma
Bilen har snart gått 1050 mil och jag har svårt att se att förbrukningen helt magiskt skulle sjunka från 0,7 till 0,5 när trenden är att förbrukningen går uppåt.
Det är något fel med motorstyrningen, mitt tips är att PMa MW78 och få nummer till dennes mekaniker på bilia hornstull för denne verkar veta vad som ska göras
Men jag kan absolut ingenting om bilar så jag har svårt att argumentera. Köte en ny bil för att slippa problem och få hjälp direkt det är något.. Man känner sig ju ganska lurad..
Det är nog det största kruxet, att få tag i en riktigt duktig mekaniker, för de kan uträtta underverk i jämförelse med medelmåttorna
av Jenz
Hej

Jag har varit i kontakt med mekanikern som MW78 nämner och han jämförde min bil(chassinr), men min va för ny(uttagen feb.-11) för de åtgärder som MW78 fick. I princip så hade han uppdaterat mjukvaran(motorn) samt kört en "reset" av systemet.
Jag har oxå samma symptom som de flesta här beskriver, med ryckningar osv.
Min momentan förbrukning i 110km/h(enligt förddatorn) brukar ligga på ca:0,55-0,65 på normalkuperad väg.
Mina tankningar(i maj) har legat på: 0.56, 0.58, 0.59, 0.55 & 0.53
Jag pendlar 11 mil om dagen och kör 110 i 5 mil, 80 i 4 mil och 50 i 2mil.
Personligen så tycker jag att bilen borde dra ca 1dl mindre per mil.
av hanss
Jens eller MW78 kan någon av er skicka kontakt uppgifter till mekanikern till mig.
Min bil tillverkades i Juni 2010 så kanske den är aktuell för dessa ändringar.

Mina senaste tankningar har legat på 0,67 och 0,68

i 110 kmh kommer jag aldrig under 0,7 på färddatorn. Har legat å värkligen snål kört i ca 85kmh för att hålla förbrukningen nere under 0,65..

// Patrik
av Jenz
hanss skrev:Jens eller MW78 kan någon av er skicka kontakt uppgifter till mekanikern till mig.

i 110 kmh kommer jag aldrig under 0,7 på färddatorn. Har legat å värkligen snål kört i ca 85kmh för att hålla förbrukningen nere under 0,65..

// Patrik
Du har fått ett mail :)
///Jens
av hanss
Tackar! Nu ska jag försöka få fart på verkstaden.. får se om det går bättre om jag lämnar någon referens.. Dock tvivlar jag på det.
av whoppi
hanss skrev:Jens eller MW78 kan någon av er skicka kontakt uppgifter till mekanikern till mig.

// Patrik
Jo nåt är fel med din bil, min 06:a 1.6D krånglade endel på samma vis när den hade gått 6000mil.
Volvofelsökte lääääänge och bytte det mesta.
Till sist när inget annat hjälpte bytte de spridare och bilen har gått klockrent sen dess. ligger på 0,46l/mil på långkörning i 100km/h. (verklig förbrukning)

provlörde D2:an och kan säga att den är törstigare, under min korta provkörning testade jag under en kort sträcka i 80km/h, nollade datorn och hamnade på 0.48l/mil. min egen gamla 06:a skulle jag säkert kört på 0.4 under samma förhållanden....
av hanss
Jahapp.. Då har man försökt lite till.. Volvo erkände nu att de haft problem med motorn men att de inte kommer göra något med min bil förs den gått 2000mil och det är dags för service... Känns lite surt att man skall behöva köra 1000mil till med en motor som inte går som den ska.. Men men.. Köper man volvo får man väl skylla sig själv
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 51

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]