Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
BMW ska tydligen ha någon 530 som ska va mycket aluminium och plaster i, och lite plåt bara. Men ganska stor och dyr lyxbil. Deras mindre cabb är häftig, dock okomfortabelt högljudd och inte heller rostfri på nåt sätt. Sen kollade jag på Mercedes SLK 200-280 och det är ju en rasande fräck liten sak, dock när man söker på Mercedes och rost så finner man frågetecken om märkets rostbenägenhet. Synd för nåt läckrare får man leta efter, och det är ju Porsche men det är också ganska mycket dyrare... Får drömma vidare och laga lite rost på gamla Volvon.
av semmelman
Vad tror ni om SLK 200-350, är de av samma rostkvalitet som de andra mersorna eller kan man tänka sig de är bättre? Rackarns snygga bilar annars.

Alfa Romeo Giulietta har bottenplatta av aluminium och magnesium tror jag, vad dörrar och kaross är gjord av kan jag inte få fram, förmodligen galvat då om man får gissa, trevlig modell faktiskt i golfklass, skulle kunna tänka mig. Men hur står sig alfa kvalitetsmässigt, inte under medel alla fall?
av mikebike
semmelman skrev:Men hur står sig alfa kvalitetsmässigt, inte under medel alla fall?
I så fall måste de ha ryckt upp sig ordentligt på senare år.
Alfasud var nog historiens mest snabbrostande bil.
Även min GTV6 hade en del rost....

Och kvalitet?
På GTV6:an renoverades motorn två gånger, min Alfa 75 3.0 renoverade jag bara motorn på en gång (fast det var redan första året) och även växellådan renoverades.
Efter dessa två Alfor köpte jag en småskabbig 440 Turbo som aldrig krånglade.
av semmelman
Många bilar på den tiden rostade vad jag kommer ihåg, men en del märken gjorde nåt åt det. Ingen aning om Alfa Romeo hör till dem. Guiliettan får (hyfsade) ändrar till bra recensioner av motorjournalisterna, men de vet nog inget om kvalitén då de bara kör splitternya bilar.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag jobbar på en ÅF för alfa romeo. Vi har fått ett antal giuliettor sålda, mest med 140hk dieseln.
Inga klagomål på kvaliten från kunderna än så länge. Nu har de ju inte sålts länge nog för att uttala sig särskilt självsäkert om det ännu :)
Men ett klart steg upp från alfasuden som ofta rostade i bilhallen ;)
av llesrof
crumpets skrev:Jag jobbar på en ÅF för alfa romeo. Vi har fått ett antal giuliettor sålda, mest med 140hk dieseln.
Inga klagomål på kvaliten från kunderna än så länge. Nu har de ju inte sålts länge nog för att uttala sig särskilt självsäkert om det ännu :)
Men ett klart steg upp från alfasuden som ofta rostade i bilhallen ;)
VIll minnas tidningen Automibils begagnattest av Alfa 164. Till och med på den tiden ansåg man att Alfa spottat upp sig och 164:an var ett ganska säkert köp även jämdört med andra märken. Sedan är jag notoriskt misstänksam mot franska och italienska bilar. De rostar kanske inte, men något lurt är det med dom :mrgreen:
av semmelman
Ferrari är väl italienskt? Det är ju riktigt dåliga bilar. :D
Nej men jag har haft en Fiat en gång och säga vad man vill om kvalité (under några år hade de inte ens nån generalagent här) å så men väghållning hade den ändå, gick jättebra att köra.
Crumpets, du borde kunna svara på vad Giuliettans kaross består utav?
Användarvisningsbild
av crumpets
Såvitt jag vet är det bara bottenplattan som har delar av aluminium.

Ska jag gissa så tror jag även att det är så. Känns märkligt att de inte skulle pushat mer på det annars, och dörrarna känns extremt robusta så om det är alu i dem så är de rejält dämpade med nåt tungt.

Summa summarum så vågar jag inte sätta pengar på det men jag kan lova med handen åtminstone ganska nära hjärtat att karossen är stål ;)
av semmelman
Ok, låter rimligt, kanske svårt att få till bra krockskydd med alu, carbon å plaster å sånt. Men bottenplatta i alu är ju bra bara det, rost högre upp kan man ju lättare syna och mota själv.
av llesrof
semmelman skrev:Ferrari är väl italienskt? Det är ju riktigt dåliga bilar. :D
Ptja... det är väl först på senare år som Ferrari blivit riktigt bra ihopskruvade, Äldre modeller var väl inget under av tillförlitlighet. SKit samma, jag är genuint ointresserad av sådana vräkiga penisförlängare. Kommer ändå aldrig har råd med någon och då intresserar de mig inte. Och hade jag haft så mycket pengar att spendera på en bil så hade jag valt något mer... öh... diskret och... hm... inte så mycket standard-bilintresserad-killes-förutsägbara-våta-dröm, till exempel en Audi S8. Som för övrigt är byggd i aluminium.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]